23/08/2020
Min papfar skræmmer mig
Hej jeg er en pige på 18 år, jeg bor stadig hjemme hos min mor og papfar. Problemet går et par år tilbage, jeg ved ikke helt hvad der skete, men jeg ville tro at jeg nok kom i “teenagealderen” agtig, hvor jeg selv begyndte at ville være anderledes end hvad andre ville have, dog har jeg altid gjort hvad der blev sagt. Men alt i alt så er jeg ‘bange’ for min papfar hvis man kan sige det på den måde, det er sådan at der er tit hvor han bare siger “fuck dig du ødelægger familien”(har han gjort et par gange”, men der har jeg egentlig bare ignoreret det og det er gået videre hvor han har gjort grin med mig osv, da min mor ikke så det. Dog her forleden så slukkede han lyset ude på badeværelset mens jeg var i bad(den man tænder lyset på er udenfor badeværelset), hvor jeg spurgte min mor om hun ikke ville tænde det igen lidt efter og så spurgte hun om det var min papfar der havde gjort det, hvor jeg sagde ja fordi det er sket flere gange i træk, derefter skældte hun så ham ud, hvorefter hun tog ud i byen. Så kom han så hen til døren efter hu var væk og råbte “Du er en kæmpe løgner! Du ødelægger vores familie og vores liv ville være meget bedre end dig her”, det gjorde mig self ked af det, men jeg ignorerede det. Senere på dagen så fordi jeg havde mine ældre søskende på besøg og de havde sagt okay til at jeg kunne gå på badeværelset(de vidste det ville tage lidt tid), så er jeg næsten færdig og min papfar kommer ned og ber mig om at skynde mig, så siger jeg så okay og skynder mig så meget som muligt. Derefter står han og plapre løs til en af mine søskende om hvor langsom jeg er, men så kommer jeg ud og er self sur(fordi jeg kunne hører det hele), så råber jeg så til ham at han skal holde sin kæft fordi alt det han siger gør mig mega sur og ked af det. Derefter går jeg ovenpå og han kommer om, hvor han snakker til min lillebror hvor langsom jeg er(det kan jeg self hører igennem døren som altid). Så siger han at han håber at jeg forsvinder, hvor jeg så snakker i en lys toneleje og efterligner det han siger fordi jeg er rigtig irriteret(ved godt jeg ikke ligefrem er bedre der), men så siger han at jeg er en kæmpe so og jeg bare skal væk osv, og det gør mig altså virkelig ked af det. For er det ikke meningen at han skal være den voskne? Føler mig slet ikke tryg derhjemme længere, hver gang min mor tager afsted så låser jeg døren fordi jeg er bange osv. Hvad kan jeg gøre? Fordi jeg ved det virkelig ikke, og har ikke mulighed for at flytte hjemmefra pt eller hjem til min rigtige far, fordi han bor langt væk. Vil bare virkelig gerne føle mig tryg derhjemme igen, og det her er gået på i rigtig langt tid nu..

Svar
Kære pige på 18 år.
Du har helt ret - det er i hjemmet man skal føle sig tryg, og det er ham der er den voksne og at taler sådan til dig er slet ikke i orden.
Jeg har lige svært at læse om du har fortalt din mor hvordan du har det, udover ved badeværelset. Jeg tænker det vil være en rigtig god ide at sætte dig ned og fortælle hende hvordan du har det.
Hvis du har brug for yderlig sparring, er du meget velkommen til at kontakte os på enten chatten eller telefonen mandag til fredag 16-19.
Mvh Cat