27/08/2020
Problemer i mit forhold
Hej BrydTavsheden
Der er problemer i det forhold jeg er i....! Min kæreste bestemmer alt for meget, hvad jeg må og ikke må. Det er irriterende og når jeg siger fra lytter han ikke. Jeg har overvejet at gøre det forbi, men det kan jeg ikke. Udenfor lejligheden er han mega sød osv. men når vi er der hjemme, er han alt for kommanderende. Udover det når jeg f.eks. har været lidt senere ude eller ikke lige fået gjort det han lige havde bedt mig om, bruger han sex for at tage “hævn”, når vi ligger og i seng. Han gør med vilje mig liderlig også går han bare til den. Har prøvet at rive mig fri, dog med held et par gange.
Hvad skal jeg gøre? HJÆÆÆÆLLLPPPP MIG!

Svar
Kære pige på 23,
Hvor er det godt at du skriver til os!
Jeg kan sagtens forstå din frustration! Sådan som du beskriver din kæreste og jeres forhold, lyder det ikke som om, at han respekterer, når du siger fra. Har du prøvet at fortælle ham, at han faktisk overskrider dine grænser, når han ikke lytter til hvad du har at sige?
Et sundt forhold skulle gerne være ligeværdigt og baseret på respekt for hinanden. Når din kæreste bestemmer hvad du må og ikke må, kan det være det man kalder social kontrol, hvilket IKKE er okay. At bruge sex imod dig er heller ikke NOGENSINDE okay. Sex skal være frivilligt og noget som du nyder, ikke noget du tvinges til.
Jeg vil opfordre dig til at snakke med din kæreste om, hvordan du har det og hvilke følelser det giver dig, at han forsøger at kontrollere hvad du må og ikke må. Du har altid ret til at bestemme over dit eget liv og du behøver ikke acceptere, at nogen bestemmer over dig!
Afsluttende vil jeg bede dig tænke over, hvad dit råd ville være til en veninde, hvis kæreste opførte sig sådan? Og dernæst spørge dig selv, om det ikke er et råd, som du selv kunne have glæde af?
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig og at du finder den rigtige beslutning for dig. Hvis du har lyst til at snakke mere, er du altid velkommen til at skrive til os på Chatten eller ringe herind på +45 20 67 05 06.
Linnea