13/10/2020
Jeg har altid været meget uheldig med kærligheden
Jeg har altid været meget uheldig med kærligheden. Jeg har oplevet utroskab flere gange, været i et fysik- og psykisk voldeligt forhold m.m.
Jeg vil nu fortælle om to specifikke forhold.
Jeg var for 3 år siden meget vild med en fyr, han er nok den jeg har været mest forelsket i. Vi var sammen “on and off” i et år, hvor han slog op og tog mig igen gentagende gange. Jeg kan huske at jeg konstant var paranoid for om han skulle droppe mig for en der er pænere eller på anden vis bedre end mig. Tanken om at miste ham på det tidspunkt var helt ugribelig... Jeg ende i en spiseforstyrrelse da jeg var bange for at han ikke ville synes at jeg var pæn eller slank nok. Jeg ville gøre hvad som helst for at han skulle blive. Han var meget uforudsigelig, hvilket betyd at vi kunne have det godt den ene dag og dagen efter var jeg ingenting for ham. Det knuste mig. Husker specifikt en aften hvor han dropper mig lige efter sex. Jeg lå stadig ude tøj på, da han sagde ordene”jeg synes ikke at vi skal være sammen længere.”
Et andet forhold er et jeg stadig lidt er i nu. Jeg har set denne fyr i lang tid, og de fleste af mine veninder ved ikke at jeg stadig ser ham... for et år siden kyssede han nemlig med flere piger i byen, lige for øjenene af mig og lagde an på min veninde, og inviterende hende ud. Min veninde blev interreseret da han ser godt ud, og var lige ved at gå med til det, men nogle fælles veninder fik hende fra det. De havde åbenbart snakket om sex den aften i byen, og hun havde fortalt ham om hvordan hun ville tages, på trods af at hun viste at jeg var sammen med ham. Jeg mistede hende derfor som veninde den aften og nu lader jeg bare som om at vi er okay, da vi har fællesvenner. Det var skrækkeligt, for gud hvor var og er jeg vild med ham. Jeg har i et år set ham i hemmelighed for familie og de fleste venner.
Denne fyr har nogle psykiske problemer, hvilket gør at han er rigtig svær at være sammen med, uforudsigelig, krediterer mig som person eller min krop... Hvilket gør at min spiseforstyrrelse er blevet meget værre. For vær kritik og mit udseende, for jeg lyst til at tabe mig mere og mere... Jeg er nu i den undervægtige kategori.
Det begge fyre har særligt til fælles er at de formår at have en slags kontrol og magt over mig. Jeg har prøvet at sætte foden i jorden og sige at den måde de behandler mig på ikke er okay, men de har begge en evne til at gøre mig til problemet og får mig til at ligge og græde i timevis, på trods af at min fornuft siger at de bruger psykisk vold mod mig.
Jeg vil så gerne over ham, og derfor prøver jeg at kigge efter andre, men ingen interesserer mig som han gør, og ingen kan tage mit fokus fra ham. Der er gået et år siden jeg burde havde droppet ham.
Jeg har prøvet at snakke med ham om at forbedre ting, men han gør intet hvilket for mig til at føle at jeg ingen betydning har. Hvad gør jeg for at hele mit knuste hjerte?

Svar
Kære pige på 19
Tusind tak for dit brev, hvor er det modigt og stærkt at du har den selvindsigt som du beskriver. At kunne reflektere over begge dine forhold, og kunne forbinde det sammen med din spiseforstyrrelse, det er ikke nogen let erkendelse, så det skal du have et stort ros for. Du nævner at du er i den undervægtige kategori, og at du endte ud i din spiseforstyrrelse for 3 år siden. Når man går med en spiseforstyrrelse over en så lang periode, kan det have stor indflydelse på ens fysiske og psykiske helbred og som kan have efterfølger ift. andre problematikker man kan opleve i sit liv.
Du skriver at du har været i dit nuværende forhold et års tid, men at du set ham i hemmelighed for din familie og fleste venner. Jeg tænker, at det må sætte dig på overarbejde psykisk når du skal holde det hemmeligt, for du fortæller også om episoder hvor han udsætter dig for nogle ting, som du nok har behov for at tale med nogen om. Ens familie og venner er som regel dem der kender en bedst og som kan hjælpe med at sætte nogle ting i perspektiv, som man kan have vanskeligt ved at gøre selv. Idet du ikke kan snakke med dem omkring din nuværende kæreste, så fylder det ekstra psykisk hos dig tænker jeg.
Du skriver også at du har prøvet at snakke med din kæreste, for at forbedre tingene men at han intet gør for at der skal komme en forandring. Jeg tænker, at det er endnu en udfordring, som belaster dig psykisk, i det det kan skabe nogle negative tanker omkring dig selv og din rolle i jeres forhold, hvor du også kommer til at stå alene med et arbejde omkring at forbedre jeres forhold. Noget der egentlig burde være et samarbejde.
Du skriver at du var og er vild med ham, men at du burde have afsluttet forholdet for et års tid siden. Jeg tænker, du skal spørge dig selv, hvorfor er du vild med ham og hvad det for nogle følelser han bringer i dig? Du formår at reflektere over fællesnævneren i begge de forhold du beskriver, som du skriver at din fornuft fortæller dig at det er psykisk vold. Det lyder som om du allerede er godt på vej i dine refleksioner over, at måden du bliver behandlet på ikke er okay. Jeg tænker, at du skal have hjælp med nogle redskaber til at blive styrket i at kunne sige stop og fra over for den nedværdigende behandling du bliver udsat for i dit nuværende forhold.
Det uhyggelige ved den psykiske vold er, at den nedbryder et menneske totalt. Til sidst synes man selv, at man ikke er noget værd og ikke fortjener bedre, At man selv er skyld i det. Du er bevidst omkring den kontrol og magt som du bliver udsat for, det er flot at du er det. Jeg vil anbefale dig at kontakte Bryd Tavsheden enten via telefon eller chat i vores åbningstid 17.00-20.00 mandag til fredag.
Jeg ønsker dig alt held og lykke og håber du vil kontakte os.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden