04/11/2020
Min kæreste misbruger cannabis og glemmer alt
Min kæreste har været fast medicinsk bruger/misbruger af cannabis i 2 år. Han er ikke helt "til stede". Han glemmer alt. ALT.
Det er frustrerende fordi vi nogle gange snakker om de problemer der medfører, og et øjeblik synes jeg det virker som om han forstår. Men så kan han ikke huske snakken/skænderiet efterfølgende, og jeg føler at jeg starter fra bunden.
Han er følelsesmæssigt langt væk. Han er ikke voldig eller aggressiv. Men jo mere jeg forsøger at råbe op, jo mere føler jeg at jeg graver mig selv ned i et hul. Der er ikke plads til mig. Han synes jeg er ignorant, egoistisk og påståelig siden jeg ikke "forstår" at han har brug for sin "medicin". Jeg forstår. Han har kroniske smerter uden. Men jeg elsker ham, og jeg hader ham nogle gange for det.

Svar
Kære dig
Øv, det lyder sindssygt hårdt, at din kæreste glemmer så meget, og derudover døjer med kroniske smerter, hvis han ikke får sin cannabis.
Desværre er en almindelig bivirkning til cannabis (mis)brug at man glemmer ting, sådan som du beskriver din kæreste gør. Den følelsesmæssige distance du også nævner, er desværre også typisk, og gør det ekstremt svært at være i nære relationer med folk, som misbruger cannabis.
Det er bestemt ikke lykken at være på cannabis mod smerter, selvom mange mennesker desværre tror det, for som du selv erfarer, er der desværre rigtig mange bivirkninger.
Din kæreste bør tale med sin læge om at finde en anden vej, til at lindre sine smerter, så han kan få sit forhold med dig til at fungere. Når han glemmer så meget som du beskriver, så frygter jeg, at der også er andet i hans liv - måske arbejde eller uddannelse - der heller ikke spiller og derfor er det vigtigt, at han samarbejder med sin læge om, at finde en bedre løsning.
Udover det, så kunne det være interessant at vide om der er noget, der stikker dybere for din kæreste. Et misbrug kan udspringe af negative følelser, som er svære at håndtere, og der er cannabis (og andre dulmere såsom alkohol, stoffer, store mængder mad, osv) et fantastisk redskab til at dække over de underliggende følelser. Hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale at han finder sig en dygtig psykoterapeut eller psykolog, og får hjælp til at få disse følelser op til overfladen, så de ikke behøver at fylde så meget.
Uanset hvad, så er det vigtigt at han får løst det her.
Det kunne måske være en ide at involvere hans familie eller gode venner, hvis de også kan se, at der er et problem, så du ikke står alene med det hele. Særligt når du føler, at du graver dig selv ned i et hul, når du prøver at tale med ham.
Du er altid velkommen til at skrive i chatten, eller ringe ind til os, hvis du har brug for mere hjælp og rådgivning.
Jeg ønsker dig alt det bedste.