27/05/2019
Min bedste veninde har en kæreste som virker meget kontrollerne
Hej det er egentlig ikke mig det handler om, min bedste veninde har en kæreste som virker meget kontrollerne, han siger til hende at hun ikke må ryge, selvom han gør det selv, og endda ryger hash ret tit, han har også flere gange beskyldt hende for at være ham utro med hendes bedste drenge ven. Det er rigtig svært bare at stå på sidelinjen og se hende blive såret gang på gang. Han blev engang sur på hende fordi hun ikke ville ha sex med ham, næsten gang de har sex falder han i søvn bagefter. Hun har for nylig opdaget at han næsten var hende utro med en af hendes veninder. Der er et billede hvor han ligger og putter med hende pigen, og han siger så at han ikke vidste at de lå sådan. Han er også blevet opdaget i næsten at kysse hende pigen, han trak hende tæt på så de stod rigtig tæt på hinanden, deres læber var tæt på at røre hinanden. Hun valgte at slå op med ham fredag, men allerede lørdag var de sammen igen, for der havde han sagt undskyld for alt! Jeg ved ik helt hvad jeg skal gøre, for det går udover min anden bedste veninde da ham drengen kører i en masse ting med hendes tidligere stofmisbrug. Hun brokker sig rigtig tit over ham, da hun føler han bestemmer for meget og han har også ødelagt et venskab, men hun siger hun ikke vil miste ham fordi hun elsker ham? Jeg ved ik helt hvad jeg skal gøre og om jeg overhovedet skal gøre noget? Håber det er til at forstå 1

Svar
Hej Hvor er det omsorgsfuldt, at du skriver herind, du er virkelig en god veninde. Det er svært, når ens gode veninde er i et svært forhold. Og hvad kan man gøre, spørger du. Godt spørgsmål, for det er altid det svære. Du kan som veninde altid spørge og lytte. Det er det allervigtigste vi kan gøre. Og mange gange skal vi lytte meget og spørge meget. Du kan spørge indtil, hvordan det er for hende, at han bestemmer så meget og have en åben snak om, hvordan hun kan lære at sætte grænser for ham. At han presser hende til sex, er ikke godt. Sex skal være en gensidig glæde og lyst. Din veninde vil ikke miste ham, fordi hun elsker ham, siger hun. Det er kun hende, der kan træffe en beslutning på hendes veje. Det din veninde ikke har brug for, er at du fx siger: Jeg ville bare gøre sådan og sådan... For det er så uendeligt meget nemmere at sige, hvad man vil gøre i andres sted end selv at gøre det, når man selv er i situationen. Og føler din veninde sig presset i sit kæreste forhold, har hun virkelig brug for dig, hendes veninde, der ikke gør hende forkert, men lytter og støtter hende, så skal hun nok finde det rigtige svar. Dette betyder ikke, at du skal holde din mening tilbage. Din veninde har bestemt også brug for dine tanker og meninger, det er derfor I er veninder. Både du og din veninde er meget velkommen til at kontakte os, også på nogen af vores andre medier. De bedste tanker, Eva
Du kan også altid besøge os i København. Se mere under "Basen"
Eva