27/05/2019
Min ven har konverteret til islam og er gift med en tyrkisk mand
Hej, det er mig ikke rigtig. Min ven har konverteret til islam og er gift med en tyrkisk mand, der er meget kontrollerende. Det er en radikal mand, hvor han prædiker om de \\"vantro\\". Hans kone må ikke gå ud eller arbejde med sit tidligere arbejde. Hun kan ikke se, hvordan han langsomt men sikkert styrer hende. Hvordan skal jeg hjælpe hende ud af dette? hun forstår ikke for sig selv, hvordan han har forandret hende. Min ven har ændret sig så meget i de seneste måneder. Hvordan får jeg hende til at forstå, at han til sidst vil ødelægge sit liv. Jeg er bange for, at dette kun er begyndelsen.

Svar
Kære pige på 27. Mange tak for dit brev og for din opmærksomhed på din ven. Jeg har redigeret lidt i brevet, da du nævner navne - det håber jeg, er okay. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at være vidne til, at din veninde har valgt at gifte sig med en mand, som kontrollerer hende og som du tænker, vil ende med at ødelægge hendes liv. Det er en rigtig vanskelig situation. Hvis din ven ikke vil erkende, at han begrænser hendes frihed og er tilfreds med sit liv, som det er nu, er der desværre ikke så meget, du kan gøre. Du kan dog prøve at tale med hende om, hvordan hun har det og hvad hun synes er grundlaget for et godt ægteskab. Hvis du møder hende nysgerrigt og fordomsfrit, er der en større sandsynlighed for, at hun ikke føler, at hun skal forsvare sin mand og at hun åbner op for at fortælle om det, hun ikke er så glad for i forholdet. Det kan også være, at du kan hente støtte i hendes netværk. Hvordan har hun det med sin familie og har hun flere venner, der som dig er bekymrede? Hvis din veninde er åben overfor det, må du også meget gerne opfordre hende til at konktakte os - vi vil rigtig gerne hjælpe hende.
Du kan også altid besøge os i København. Se mere under "Basen"
Rikke