06/01/2021
Han slår mig, maser mig og kvæler mig
Hej, jeg er en pige på 18 år. Ved ikke om dette er relevant for jer, eller hvad jeg skal gøre. Jeg har en kæreste på samme alder som mig, af modsatte køn, han er meget større og stærkere end mig. Vi har været sammen i 3 år og havde en periode før det på 1/2 år, men vi slå op fordi han var mig utro. Jeg valgte så at komme sammen med ham igen, og nu føler jeg at jeg ikke kan stole på ham, fordi lige siden han var mig utro er han begyndt at lyve om alle mulige andre ting, men jeg ved at han ikke har været mig utro igen. Samtidig med det så bliver han nemt sur og når han bliver sur så slår han mig, masser mig og kvæler mig. Jeg ved godt at de fleste vil sige at jeg skulle slå op med ham, men det kan jeg ikke, fordi jeg stadig elsker ham og selvom alt det andet gør han mig stadig glad. Jeg vil bare gerne vide om jeg nogensinde kan stole på ham igen, og føle mig tryg hos ham. Eller om der ingen fremtid er for os.
Hilsen pigen vis kæreste slår

Svar
Kære pigen hvis kæreste slår,
Tak for dit brev, som i allerhøjeste grad er relevant her.
Dét du beskriver er fysisk vold, og det er i sig selv rigeligt grund til at du vil føle dig usikker og utryg. Det er altid op til dig selv, hvad du vil gøre. Vi er selv ansvarlige for vores helbred og for vores liv, når vi er fyldt 18, ifølge lovgivningen. Og ingen kan hjælpes, der ikke ønsker det.
Jeg synes alligevel, at det er vigtig, at vi træffer så vigtige beslutninger, på et solidt grundlag af viden. Når ens partner er en utro, så bryder det tilliden. Og den tager tid at bygge op igen, og det sker ikke, ved at ens partner fortsat lyver, uanset hvad det handler om. Dvs. begge parter skal altså gøre en indsats for at opbygge tilliden igen. Og er begge parter motiveret, så kan det lykkedes. Sandheden er, at det er en hård og lang proces for begge parter. Kommer man igennem, kan det styrke parforholdet helt eminent, men det er vigtigt at påpege at det tager tid og kræver hjælp udefra, hvis det skal lykkedes.
Noget helt andet er volden. Selvom dit ønske ikke er at slå op med ham, kunne det være at du måske godt kunne bruge at lære at markere dig, og få sat nogle grænser. Hvad tænker du om det?
Det er ødelæggende for selvfølelserne at være i så længe, og problemet bliver, at vi med tiden kan blive så afhængige af den voldelige part i vores liv, at vi forveksler det med noget andet. Den vil jeg lade dig tænke lidt over.
Når det er sagt, så er der ingen mennesker der er gode og onde, der er mennesker der har lært at styre og bruge deres aggression på en respektfuld måde, og så er der alle dem der ikke har. Og så er der forskellige grader. Udfordringen med fysisk vold, er blandt andet at det plejer at eskalere, når der ikke bliver sat og markeret grænser. Det bliver en usund cirkel, fordi det er fyldt med dårlige følelser for begge parter. Så det kan godt svare sig at få stoppet, uanset om man vælger at blive eller gå.
Du har mulighed for at få hjælp og støtte. Hvis du har lyst. Skriv gerne ind til os på chatten, eller ring til os i dagtimer ml. 9-15.
Du spørger om der er en fremtid for jer. Din fremtid bestemmes og styres udelukkende af dig selv, og dem du vælger at omgive dig med, hvis du giver dem lov. Den styres af de valg du træffer, men også dem du ikke træffer. Så det spørgsmål, kan du bedst selv svare på, eller bliv mere nysgerrig på at søge efter svaret i dig selv. Jeg tænker, at du inderst inde godt kender svaret. Men det kan være du har brug for hjælp, til at finde det.
Jeg håber du vil tænke over det med at sætte grænser. Det giver bonus på selvværds-kontoen når man kan det. Det giver selvrespekt. Og når man respekterer sig selv, begynder andre omkring en også at gøre det. Det tager lidt tid at lære, til gengæld jo mere tid du investerer, jo længere tid varer de gode følelser, der følger med, når man begynder at beskytte og forsvare sig selv.
De bedste hilsner,
Nita