05/02/2021
Fars psykiske vold
Hej. Jeg skriver fordi jeg er i tvivl, om hvem/hvad der ville være rigtig at kontakte i min situation. Jeg har, for et par år siden, besluttet ikke at se min far mere. Det skyldes, at jo ældre jeg er blevet, jo tydeligere er det blevet for mig, at han ikke behandler mig godt, og egentlig aldrig har. Han var både fysisk voldelig, også overfor min bror, og han var psykisk voldelig i form af konstant kritik og ydmygelse, og undertrykte altid mine grænser og behov. Jeg døjer med lavt selvværd, og jeg bebrejder mig selv konstant, for alt, og jeg kan altid vinkle det i hovedet, til at det må være min skyld. Jeg er nogenlunde bevidst om problemet, og hvordan det ødelægger mine parforhold og relationer. Men jeg kunne godt bruge noget hjælp og støtte til at finde vej til en anden side, af en slags.

Svar
Kære pige på 22 år.
Tak for dit fine brev. Det viser så fint dine refleksioner om hvad der er sket i din opvækst. Det er nogle gode og vigtige tanker som du har gjort dig. Og jeg tror at det vil være en god beslutning at få bearbejdet dine oplevelser. Også fordi du skriver at det har indflydelse på dine forhold og dine relationer.
Jeg tænker at du kan gøre forskellige ting. Du kan henvende dig til din læge og bede om en henvisning til en psykolog. Hos din læge skal du lægge vægt på at du har været udsat for psykiske vold i mange år.
Du kunne også ringe til os og tale med en rådgiver og bede om at du kan få et samtaleforløb.
Jeg håber at du kommer videre med dine tanker, det er meget rigtigt af dig at tage fat i de tidligere negative oplevelser og de konsekvenser som de har.
Bedste hilsner Herdis.