08/06/2019
Problemer med veninderne
Hej jeg er en pige på 13 år.
En af mine bedste veninder, lad os kalde hende Clara. kommer hen og fortæller mig at hun har fået noget med en dreng, der går i min parallel klasse. På samme tidspunkt ved jeg at en af mine andre gode veninder vi kalder hende Julie ogs, har fortalt at hun kunne li ham. Det var dog for nogle måneder tilbage at hun sagde det, og har ikke snakket om det siden hen. Så jeg har gået med tanken om at Julie stadig kunne li ham. Jeg fortæller så Clara at Julie også har kunne li ham eller stadig kan.
Nogen dage efter havde Clara fortalt til Julie at jeg havde fortalt hendes fortrolige hemmelighed, til hende. Hun siger til mig at hun blev nød til at sige det, pga. At det var et stort pres at gå rundt med. Når Clara og Julie også var gode veninder. Julie bliver sur på mig og fortæller, at der vil gå tid før at hun ville kunne stole på mig igen, og det samme siger Clara til mig. Julie har valgt at holde en pause for mig. Det er et som at være i helvede. Jeg for ikke lov til at være sammen med Julie, og det gør mig rigtig ked af det når hun er min allerbedste veninde. Vi har snakket om hvordan hinanden har det, men Julie trækker sig ikke. Jeg kan godt forstå Julie, men samtidig siger Clara at de begge bare vil lade den ligger. Men jeg syntes ikke man ligger den når man stadig går og trækker i den med den pause ;( alle mine bedste veninder er sammen med dem i frikvarteret så jeg sidder bare alene. Det er forfærdeligt og jeg fortryder ALT jeg har gjort og sagt! Jeg vil bare så gerne have den pause sluttet og jeg kan blive venner med dem igen, før sommerferien 🙂
Hvad kan jeg gøre for at få pausen sluttet så hurtigt som muligt?

Svar
Kære pige 13 år,
Tak for dit brev!
Det lyder for mig som om du går igennem en hård tid. Du skriver at begge dine veninder er - og har været -interesseret i en dreng fra parallel klassen, og betroet sig til dig. De har nu talt sammen, og har derfor valgt at holde en pause fra dig. At holde en pause fra et andet menneske ved at ignorere vedkommende, er utroligt smertefuldt og ikke noget man skal udsætte andre for - heller ikke dig!
Det lyder for mig som om der er mange følelser på spil for alle parter, og at det hele derfor er blevet meget kompliceret. Dog synes jeg det er vigtigt at du ikke er for hård ved dig selv og bebrejder dig selv for meget. Hvis de er gode veninder må de acceptere en undskyldning. I kan alle lære af denne situationen, som sikkert ikke bliver den sidste, hvor interessen for sammen dreng opstår.