22/02/2021
Når mor kun tænker på rengøring
Kære brevkasse
Jeg har en mor, som kun tænker på rengøring. Hun kan spotte vand og snavs på bordene lige med det samme. Hun undre sig tit over hvorfor vi (mig og min bror) ikke har gjort rent efter os. Men man ved fra starten, at man ikke kan gøre det godt nok. Selv min far kan ikke gøre det godt nok.
Hun bliver helt sur, når man ikke har "gjort det godt nok" og kan finde på at sige ting, som "Jeg er træt af dig" og "jeg synes du lyver". Det gør ondt, og det gør man ikke har lyst til at tage noget at spise.
Det gør også at jeg overvejer at flytte hjemmefra, for jeg gider ikke høre mere på det. Jeg har brug for ro, og et sted at være mig selv.
Med venlig hilsen pigen som overvejer at flytte

Svar
Kære pige på 18 år
Hvor er det godt at du mærker efter, og tager kontakt omkring de oplevelser du har der hjemme med din mor.
Du fortæller at rengøringen fylder så meget hos din, at det tager alt hendes opmærksomhed fra hendes familie.
Din mor efterlader hele familien med følelsen af, at I ikke gør rent godt nok. Når din mor bliver sur over at der ikke er blevet gjort rent godt nok, så kan hun blive sur og sige ting som gør dig så ked af det, at du ikke vil tage noget at spise.
Din mors reaktioner gør at du overvejer at flytte hjemme fra, da du har brug for ro og et sted hvor du kan være dig selv.
Det er så flot at du kan skrive, om dine oplevelser og søge råd.
Jeg tænker om du kan tale med din bror og far, hvor i får talt om hvordan du har det når rengøringen fylder så meget hos din mor, og hvordan du har det når hun reagere som hun gør. I kunne måske tale sammen først, og derefter kan din far alene eller sammen med jer børn tale med jeres mor om, hvordan du har det og hvad der skal ske for at du får det bedre. Så du kan få ro og føle dig tilpas hjemme hos dine forældre.
Hvis du har brug for at snakke om dine oplevelser omkring din mor, er du velkommen til at kontakte os på chatten. Vi har åbent Mandag -Fredag fra kl. 17-20.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden