23/03/2021
Dobbeltliv
Hej. Jeg lever et dobbelt liv siden jeg var lille. Jeg havde en hårdt opvækst og der har jeg forsøgt at begå selvmord. Min stor søster har behandlet mig dårligt og udnyt mig siden jeg var lille og en dage hvor hun også været sammen med en af min eks.
Jeg sagde den aldrig til nogen og hun har altid været ikke så glade over for min succes i livet. Hun kom at lyve over mine private ting til folket og ud yt mig hvor jeg ende med ag bliver indlagt engang pga løgne historie fra hendes side. Jeg har det meget svært lige nu hvor hun har været volderlige og har vist respekt over for min syge og gammel forældre.
Hun har aldrig oplevet vold. Men udnyttet sine eks kæreste. Jeg kan ikke hold det i skjult det hele da hun peger på alle andre og udnytter andres succes bare hun får det bedre. Jeg står i dårlig situation hvor lærere skriver noget jeg ikke har gjort og det gøre så meget ondt og jeg ved det ikke hvordan skal jeg går frem i livet. Hun er i SOSU faget som elev i Faaborg Midtfyns kommune råber og ikke vise en lille skulle respekt over de ældre derhjemme. Jeg vil ønske at være eller være boende væk fra dem pga hende. Hun kontrollere mine private ting hun er kontrolerende og meget agræssive. Hun truer mig hvergang med noget en eller andet. Hun ligner min onkel som jeg hader mest. Jeg kan ikke skjule det mere da det gøre meget ondt indeni. Hun dommer folk på deres udsigt, religion , kropmæssige og andre ting og jeg kan ikke lide det jeg presser mig at være sammen med hende. Jeg vil ikke at får min egen sted at vo væk fra hende. Hun råber, truer sine gammel forældre sin syge mor og far. Hun slog sin mand og taler dårligt om hvad hvor han støttede hende hele vejen. Hun er uempatisk og volderlige person. Penge er alt for hende og vil have andre skal være som hende. Hun taler dårligt om de paspersonalle på hendes arbejde og hendes chef. Hun spreder negativitet omkring sig. Jeg er så træt af hende.

Svar
Kære du,
Tak for dit brev.
Jeg kan høre at der er mange forskellige problemstillinger der går dig på og at du har det rigtig svært i din relation til din søster. Det lyder til at du har haft mange dårlige oplevelser på baggrund af din søsters adfærd og at du står i en dårlig situation. På den ene side kan jeg høre at du gerne vil væk fra søster, sådan at I ikke længere bor sammen. På den anden side har du et ønske om at din søster opfører sig mere respektfuldt overfor jeres forældre og andre mennesker generelt.
Det er rigtig svært at stå i den situation, når man gerne vil passe på sine forældre og sørge for at de har det godt. Men når din søsters opfører sig på den måde overfor dig, er du først og fremmest nødt til at passe på dig selv. Selvom din søster ikke har været fysisk voldelig overfor dig, kan det hun gør mod dig være psykisk vold. Det er især fordi du nævner at hun truer dig og er kontrollerende og aggressiv.
Har du forsøgt at tale med din søster omkring hvordan du har det? Du kan evt. prøve at tale med andre i din familie omkring hvordan din søsters adfærd, får dig til at have det, da det ikke er sikkert at de er opmærksomme på det.
Hvis ikke det hjælper på problemet, kan det være, at du skal overveje om du skal flytte væk fra hende eller prøve på at se hende mindre.
Jeg forstår godt at det er en svær beslutning at tage, men det kan være nødvendigt for dig, hvis du skal passe på dig selv, og det skal du. Du kan nemlig ikke hjælpe andre, før du selv har det godt.
Jeg håber det bedste for dig og din familie.
Med venlig hilsen,
Natalia