10/04/2021
Min søsters mand styrer hjemmet psykisk
Min søsters mand har i rigtig mange år styret hjemmet psykisk
Han har angst for alt og alle. Hun har langsomt opgivet og prøver at leve på en måde, der ikke giver ham angst - det samme gør børnene.
Jeg har fortalt hende at hun skal ud af det, det er ikke godt for hende psykisk.
Men hun tør ikke - fordi han siger, at hun ødelægger ham psykisk og økonomisk, han kører på hende ned dårlig samvittighed og trusler om at tage børnene
Hvordan kan jeg hjælpe hende, hvem kam hjælpe mig med at fortælle os, hvordan hun skal komme ud af det?
Håber i kan hjælpe os.

Svar
Kære søster på 49 år
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at du tager kontakt på din søsters vegne. Sikke en ærgerlig situation I står i, det er ikke altid sjovt at vidne til.
Ud fra det du skriver, lyder det som om, at din søsters mand er meget angstpræget, hvilket påvirker hende og deres børn.
Her i Bryd Tavsheden arbejder vi med børn og unge som er udsat for vold, og vi vil derfor anbefale, at du også tager kontakt til Lev Uden Vold. De har en hotline som er åben i 24 timer i døgnet.
Afhængig af, hvad din søster og hendes mand ønsker, kan vi også anbefale at de tager kontakt til Familieretshuset, hvor de eventuelt kan modtage rådgivning og diverse tilbud til familier.
Det er rigtig godt, at du opsøger hjælp på din søsters vegne. Det kan være svært at anerkende, at man er i et psykisk forhold og det kan tage lang tid, at komme ud af. Det er derfor godt, at når hun er klar til at forlade ham, at hun kan føle sig tryg ved dig, og at hun har et netværk, som kan tage godt imod hende. Bliv derfor endelig ved med det gode, som du gør.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden