14/04/2021
Jeg kan ikke klare mig uden min kæreste
Jeg ved ikke om jeg skal, eller kan slå op med min kæreste.
Jeg er i et forhold med en fyr der godt kan være meget aggressiv mindst 5 ud af de 7 dage i ugen, til et punkt hvor jeg ikke helt ved om jeg er i et psykisk voldeligt forhold.
Der går somme tider ikke mere end en dag før, at jeg får skæld ud over et eller andet jeg gør- eller ikke gør, fordi det i hans hoved ikke er godt nok.
Vores skænderier handler typisk om, at jeg har glemt et eller andet, ikke gør noget godt nok, eller spørge om dumme spørgsmål.
Han kalder mig aldrig øgenavne som luder, ko eller sådan noget, men i stedet for gør han noget jeg selv synes er meget værre, som f.eks. at få mig til at føle mig dum og forkert, får mig til at tænke om det hele bare er mig der er noget galt med.
Hvis der er noget jeg gør forkert råber han af mig og spørger: "Er du dum eller hvad?!". Jeg har problemer med både min koncentration og hukommelse pga. ADHD og autisme. Det er noget han slet ikke kan klare, fordi jeg oftest glemmer små ting, som f.eks. hvis han dagen inden nævner at han har et møde kl. 14 næste dag, så kan jeg godt spørge ham igen dagen efter hvad klok det var, hvilket kan få ham op i det røde felt.
Derefter vil han så diskutere og bringe andre ting op han synes er irriterende omkring mig, og endda fortælle mig at der må være noget grueligt galt med mig osv. jeg må være dum eller retarderet? Og at jeg ikke kommer til at blive til noget hvis jeg fortsætter sådan.
Jeg har prøvet rigtig mange gange at tage en snak med ham stille og roligt, for at vi kan finde en løsning på vores problemer sammen, men det bliver han også sur over og igen er det alt sammen mig der er noget galt med, og jeg må bare tage mig sammen og gøre tingene ordentligt.
Det er nået til et punkt hvor jeg, hver gang bare sidder og nikker til hans fornærmelser og skæld ud, men så bliver han også sur fordi han vil have at jeg på magiskvis skal finde en løsning på alle de ting han ikke synes jeg gør godt nok.
Jeg ved virkelig ikke om det er ham eller mig. Jeg er begyndt at tro at det bare er mig der er noget galt med, og bare skal tage mig sammen, men hvordan gør man det? Er jeg i et psykisk voldeligt forhold eller er vi bare ikke kompatible partnere?
Jeg elsker ham så meget, men jeg er så deprimeret og det er hårdt at stå ud af sengen hver dag. Det jeg glæder mig allermest til i løbet af dagen er at skulle sove.
Jeg har overvejet at ende forholdet, men jeg ved ikke hvordan eller om jeg kan. Mit problem er at jeg ingen familie eller venner har der kan hjælpe mig. Jeg er kun på SU, går på en uddannelse som koster penge, og har ikke råd til bare at flytte ud af det hus han betaler for. Jeg vil ikke kunne stå på egne ben hvis jeg gjorde det, så jeg ved ikke hvad jeg skal eller kan gøre. Jeg er ærligtalt også bange for, hvordan han ville reagere hvis jeg slog op med ham. Han er på ingen måde fysisk voldelig mod mig, men han har op til flere gange prøvet at smide mig ud af huset i løbet af natten hvis vi har haft et slemt skænderi.
Jeg ved at det her var langt, men jeg håber at der kan være svar på nogle af mine spørgsmål og usikkerheder at hente her.

Svar
Kære du,
Først og fremmest vil jeg sige tak for, at du skrev ind til os. Det kan være utrolig svært at åbne sig op om ting, der er sårbart. Det er modigt og sejt af dig, at du turde det!
Ud fra dit brev kan jeg fornemme på dig, at du er i et forhold, hvor du ikke føler dig værdsat for den du er, og for de ting du gør i og for forholdet. Det som din kæreste udsætter dig for kaldes psykisk vold, da han snakker meget nedladende til dig, når han er uenig med de ting du siger og gør. Det er selvfølgelig ikke okay, at han snakker nedladende til dig, for jeg ved, at det gør dig meget ked af det.
Du nævner selv, at du har problemer med din koncentration og hukommelse pga. ADHD og autisme, hvilket gør, at du nogle gange kan glemme visse ting. Det er selvfølgelig ikke noget, du selv kan gøre for, og jeg kan derfor godt forstå, at det gør dig ked af det, når din kæreste ikke kan forstå din situation. Du skal dog huske, at det er ikke din skyld, at du glemmer ting og har koncentrationsbesvær. Det er ikke noget, du selv har kontrol over.
Det er skønt, at du har forsøgt at finde en løsning på de problemer, der er i jeres forhold. Du siger, at du mange gange har taget en snak med din kæreste, som desværre ikke har hjulpet. Dette viser, at du ønsker at få forholdet til at fungere, men du mangler samarbejde fra din kærestes side af. Det kan være vildt frustrerende. Og det gør en rigtig ked af det, når man ikke bliver anerkendt af den person, man holder af. Du gør det rigtige ved at forsøge at tage en snak med ham, når du føler, at problemerne bliver for meget. Men det kræver dog, at begge parter er villig til at finde en løsning sammen.
For mig virker det som, at du er ved at blive afhængig af din kæreste. Du føler ikke, at du kan stå på egne ben, hvis du går fra ham og flytter ud, men det behøver nødvendigvis ikke være den eneste grund til, at du forbliver i et forhold, du ikke er glad i. Det går udover dit selvværd, når du fortæller dig selv, og tror på netop tanken om, at du ikke kan klare dig uden din kæreste. Det ved jeg, at du godt kan.
Der er rigtig mange muligheder i Danmark, hvis man har brug for økonomisk støtte, eller andre former for hjælp. Du kan henvende dig til kommunen eller henvende dig til et krisecenter og få hjælp der. Du kan finde flere informationer på LOKK.dk omkring krisecentret.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, hvad din kæreste vil sige, eller hvordan han vil reagere, oven på de erfaringer som du har med ham. I forhold til dine bekymringer med at gå fra ham vil jeg råde dig til at opsøge hjælp og støtte til det for den hjælp kan du godt få.
Du kan altid ringe til vores rådgivningstelefon på 20 67 05 06 og få en snak med en af vores rådgivere, hvis du har brug for flere råd.
Jeg håber, at du finder en løsning og opnår det, du ønsker. Husk, at din værdi afhænger ikke af, hvad andre siger til dig.
Jeg ønsker dig al held og lykke.
Med venlig hilsen,
Sameera