17/04/2021
Jeg er pårørende til en overlever af vold i hjemmet
Kære Bryd Tavsheden
Jeg er i et ungt forhold (3. måneder) med en dejlig pige. Vi har det godt. For nylig åbnede hun op for nogle mørke barndomstraumer.
Hvad gør man bedst som pårørende til en overlever af vold i hjemmet, hvis vedkommende stadig ikke har været i behandling og viser tydelige tegn på uhensigtsmæssig adfærd (overtræning, vildt forhold til sex, mærker ikke til kroppens basale behov såsom sult, tørst, træthed og ekstrem rastløshed og trang til adrenalinsus)?
Volden fandt sted fra personen var 4-14 år i hjemmet, men nu er hun 28 år. Hun har kun delt det med få (ca. 4 mennesker). Jeg føler derfor jeg har fået en vigtig information, men aner ikke hvordan jeg skal gribe den an.
Bedste hilsner
K

Svar
Kære K,
Tak for dit brev!
Det er nogle rigtig fine tanker du har gjort dig om din kærestes situation. Du lyder som et betænksomt og omsorgsfuldt menneske, som ønsker at hjælpe sin kæreste bedst muligt.
Jeg tænker umiddelbart, at det bedste du kan gøre for din kæreste, er blot at være der for hende og fortsat støtte hende som du gør. Du bekriver hvordan din kæreste kun har delt denne information med få mennesker, så du har nok helt ret i, at det er en rigtig vigtig og tillidsfuld information du har fået at vide. Det lyder som om, at din kæreste allerede har stor tillid til dig, på trods af jeres korte forhold. Det må være rigtig dejligt for hende at have dig, som hun føler at hun kan åbne sig op. Jeg kan godt forstå din lyst til at handle på den viden du har fået, men i lyset af at din kæreste ikke har delt sine oplevelser med mange, vil jeg anbefale dig at gå forsigtigt frem og undgå at presse hende med at søge behandling eller terapi. Jeg tænker, at det er helt okay, at du som kæreste udtrykker bekymring, når du oplever at din kæreste har nogle uhensigtsmæssige adfærdsmønstre. Men jeg tænker også, at det er vigtigt at gøre det uden nødvendigvis at koble det til hendes historik med vold. Fortsæt med at være åben, kærligt nysgerrig og med at tage tingene i hendes tempo.
Hvis muligheden på et tidspunkt naturligt byder sig, har din kæreste også mulighed for at ringe herind for at få råd og vejledning om sin situation og evt. starte i et samtaleforløb, hvor hun kan få vendt sine oplevelser med en rådgiver.
Jeg håber, at du har fået nogle råd du kan bruge fremadrettet. Hvis ikke, skal du være velkommen til at skrive eller ringe herind igen!
Dbh
Linnea