17/04/2021
Min mor betragter mig som et barn
Jeg er allerede 21, og min mor betragter mig som et barn. Hun lytter aldrig til mig, og min mening er dum for hende, fordi alt, hvad jeg siger for hende, er dumhed, og det betyder ikke noget, fordi jeg er yngre end hende. Hun tror altid, at hun altid har ret, fordi hun er min mor. Men det betyder ikke, at hun skal kalde min mening dum. Efter folkeskole besluttede hun for min uddannelse, selvom jeg selv ville vælge noget andet. Hun råbte til mig og sagde, at hvis jeg ikke bliver sygeplejerske, ville hun ikke lade mig komme ind i huset. Jeg er så træt af alt. Hun elsker slet ikke mig. Skubber mig væk, når jeg prøver at kramme hende eller kysse hende. Men hun krammer min lillebror selv og aldrig mig (min lillebror er 18)

Svar
Kære du,
Tak for dit brev. Det er rigtigt fint at du skriver ind angående dine tanker omkring din mor.
Du skriver, at din mor aldrig lytter til dig, og at din mening er dum for hende. Det kan vi godt forstå påvirker dig. Det er aldrig sjovt at blive kaldt dum, men det vigtigt at huske, at det ikke definere hvem du er.
Du skriver også, at din mor ikke elsker dig og at hun skubber dig væk, når du prøver at kramme eller kysse hende. Det er en ubehagelig følelse ikke at føle sig elsket. Det får os til at tænke på, om du har forsøgt at fortælle din mor om disse følelser?
Måske er det lettere at dele dine følelser hvis der en voksen tilstede, som du føler dig tryg ved. F.eks. en mormor, skolelærer eller ven af familien, som kan støtte og hjælpe dig med at tage en snak med din mor omkring dine bekymringer og følelser?
Du kan altid ringe til vores rådgivningstelefon på 44 45 20 95 og få en snak med en af vores rådgivere, hvis du har brug for flere råd.
Vi håber du finder en løsning og ønsker dig alt det bedste.
M.v.h.
Maria og Magdalene