01/06/2021
Jeg har en far som er ret voldelig engang
Hej
Jeg har en far som er ret voldelig engang imellem. Han sagde engang til mig at jeg skulle gå ud og hænge mig fordi at jeg havde svaret ham lidt igen og en anden gang truede han mig med at kaste en kniv efter mig hvis jeg ikke ville hjælpe ham. Min mor gør ikke noget fordi hun ved at han ikke lytter. Vi snakkede med kommunen sidste år men der skete ikke rigtig så meget udover at jeg blev udstillet som en der var virkelig dum fordi mine forældre sad og løg kommunen lige op i hovedet. Og nu har jeg sådan lidt mistet modet til og prøve og gøre noget ved det. Jeg skal på efterskole om 2 måneder og jeg ved ikke om jeg klare det så længe. HJÆLP!
Hilsen M

Svar
Kære M,
Tak for dit brev. Det lyder til, at du står i en virkelig svær situation, men hvor er det godt, at du har skrevet til os. Vi vil meget gerne hjælpe dig!
Du skriver, at din far er voldelig og får en truende adfærd, hvis du svarer ham tilbage. Han kan finde på, at kaste med kniv efter dig, hvis du ikke hjælper ham eller gør som ham siger. Han kan også finde på at sige, at du skal hænge dig. Det er en ret alvorlig situation, at være i og det er virkelig forkert af din far, at udsætte dig for vold og trusler.
Du skriver, at din mor ikke gør noget, fordi din far ikke lytter til hende - har hun prøvet, at snakke med ham eller søge professionel hjælp? Har du nogle søskende som oplever, det samme som dig? Jeg fornemmer, at du står alene og det måske derfor føles håbløs? Har du fortalt din situation til andre end os herinde? Har du en veninde/ven eller lærer som du føler dig tryg hos og stoler på?
Du skriver også, at kommunen har været indblandet, men der ikke skete noget fordi dine forældre talte usandt. Jeg kan virkelig godt forstå din frustration og følelsen af, at ikke føle sig hørt.
Men jeg synes virkelig, at det er sejt af dig, at ikke give op og forsat søge hjælp på trods af de mange nederlag. Du er en stærk pige og jeg tror på, at din situation ændrer sig til det bedre så længe, du ikke giver op.
Du skal på efterskole om to måneder - Hvor er det godt! Jeg tror, at det bliver rigtig godt for dig, at komme væk hjemmefra og få en god hverdag. Men du er ikke sikker på, om du kan klare det til den tid - hvilket jeg godt kan forstå.
Jeg synes og vil opfordre dig, til at søge hjælp.
Du kan for eksempel underrette kommunen endnu engang og hvis det lyder for uoverskueligt, så kan vi sagtens hjælpe dig med at skrive underretningen. Du skal blot kontakte os på 4445 2090 mandag til torsdag fra kl. 17-20
En anden mulighed kan være, at din mor kontakter Familie rådgivningen/Familie telefonen i jeres kommune. Der kan hun få anonymt rådgivning og hjælp til håndteringen af situationen. De er enormt dygtige til, at hjælpe med familie konflikter og tilbyde den rette løsning så din far også kan få noget hjælp.
Jeg håber inderligt, at du finder modet igen og søger hjælp, så din far kan blive stoppet.
Ønsker dig alt godt fremover
Kærlig hilsen
Sajia