08/06/2021
Mor til skøn dreng
Jeg har denne skønne dreng som bor ved sin far. Tit når jeg aflevere ham, vil han gerne med hjem til mig. Det resulterer i at min dreng selvfølgelig bliver enormt ked af det, og hans far vælger at skælde ham ud, spørger hvad han græder for, om han ikke gør det godt nok siden han ikke vil være ved ham. Du skal skabe dig hver gang du ikke lige får din vilje, gå ind og ryd op på dit værelse. Sådan fortsætter han indtil min lille guldklump knækker. Render ud af døren og græder.
Er dette ikke psykisk vold.

Svar
Kære Mor, til den skønne dreng.
Hvor er det godt du skriver. Det lyder for mig som om, at din dreng ikke trives i jeres separation og at han savner dig, når du afleverer ham.
Du fortæller, at din dreng bliver ked af det og at hans far derefter skælder ham ud. Du fortæller også, hvordan din drengs far, sender ham på værelset som resultat heraf og fortæller ham, at han "skaber sig".
Du spørger til sidst, om det er psykisk vold.
Psykisk vold er handlinger og udtryksformer, som nedgører os som personer og får os til at føle sig forkert. Ud fra det, som du beskriver, så er det psykisk vold, at skælde et barn ud og gøre dem forkert på baggrund af deres afsavn til den anden forældre. Jeg forestiller mig, at din dreng føler sig forkert i hele den her situation.
Hvis det er rigtigt, så er det vigtigt, at du snakker med ham om at det på ingen måde er hans skyld, men at de voksne skal finde en løsning!
Jeg kommer til at tænke på, hvordan du ved at de her ting sker. Er det mon dit barn der har fortalt det eller er det noget du selv har oplevet?
Det lyder som om, at din dreng har det rigtigt svært og at det også gør ondt på dig som mor. Det kan jeg godt forstå. Det fortæller mig også, at du holder af ham og ønsker ham det bedste.
Det er så vigtigt at inddrage børns egne tanker, følelser og oplevelser i de her situationer. Har du spurgt din dreng, hvis han nu kunne få sin ønske verden, hvordan ville den se ud?
Jeg tænker i som familie, har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan familielivet skal fungere på sigt, sådan at jeres dreng ikke mistrives. Et skridt i denne retning, kunne være at involvere nogle fagprofessionelle, som har forstand på de her ting.
Du er mere end velkommen til at ringe i dagtimerne på 44 45 20 90, så sidder vi klar til at hjælpe dig med, hvordan du som mor, kan hjælpe din guldklump bedst.
Jeg håber, i kan få vendt situationen, så din dreng ikke skal mistrives på den måde længere.
De bedste hilsner, Anders