06/07/2021
Min kæreste er blevet voldtaget
Hej Brevkassen
Problemet er at min kæreste er blevet voldtaget inden vi lærte at kende hinanden. Vi har nu været sammen i 3 år og har vidst det inden vi blev kærester.
Det er bare så hårdt. Hun er igang med behandling mod PTSD, depression og angst. Vi har boet sammen i 2 år men hun er nu flyttet fordi hun ikke kan rumme mennesker.
Jeg føler jeg gør alt jeg kan for at støtte og hjælpe og give hende plads, men jeg savner min kæreste. Jeg savner at have sex med hende (vi har ikke haft seksuel kontakt i 6 måneder nu) jeg savner at bo med hende og jeg savner at hun har overskud til at være en “god” kæreste.
Jeg ville ønske jeg kunne få en dato på hvornår det hele begynder at blive bedre. Jeg har det rigtig svært med det og vil gøre alt for at hjælpe hende og for at hun skal få det godt men vores forhold er ved at dø. Jeg har forslået alt ligefra søde ord til parterapi men hun har bare ikke overskud til særligt meget lige nu, jeg respektere fuldt ud hendes valg og ønsker kun det bedste for hende, men jeg savner sådan min kæreste.
Er der nogle tips?
Jeg går selv til psykolog for at bearbejde det.

Svar
Kære dreng på 20 år.
Lad mig starte med at understrege, hvor vigtigt det er, at du beder om hjælp. Det er en rigtig svær situation at stå i for din kæreste. Men også for dig. Det kan være rigtigt svært at navigere i, hvad man skal gøre som pårørende. Det vil jeg rigtig gerne prøve at hjælpe dig med.
Det er tydeligt for mig, at du holder meget af din kæreste, og gerne vil have jeres parforhold tilbage som det plejede at være. Både seksuelt, følelsesmæssigt og måske endda også generelt. Det kan jeg godt forstå, at du gerne vil. Det er der ingen der kan fortænke dig i.
Du fortæller, at du har prøvet at støtte hende og give hende plads og at du vil gøre alt for at hjælpe hende. Det synes jeg lyder rigtigt dejligt, og det fortæller mig, at du gerne vil være en god og rummende kæreste.
Men det er vigtigt, at være realistisk i forhold til hinanden, fordi dét som din kæreste har oplevet, er meget voldsomt! Du fortæller at hun har valgt flytte væk, fordi hun ikke kan rumme andre mennesker.
Du fortæller også, at hun er i gang med at få behandling mod PTSD, depression og angst. Det betyder, at hun er i en rigtig svær situation, hvor hun skal bruge alle sine kræfter på at "hele" sig selv. Det indebærer, at hun skal finde ud af, hvordan hun skal definere sig som menneske efter så voldsomt et overgreb. Og det kræver rigtigt meget arbejde.
Det svære i det her, er at hun både har ret og skal arbejde med sig selv. Ellers kommer hun aldrig til et sted, hvor hun kan komme videre fra sin oplevelse, og det ved jeg, at du også ønsker for hende.
Så hvor efterlader det jer?
Det betyder i streng forstand, at du bliver nødt til at give hende al den plads og støtte hun har brug for - og samtidig pakke dine behov lidt væk. Det er mega hårdt, som du selv skriver. Men det er du nødt til, hvis hun ikke også skal bære en byrde af dårlig samvittighed, for at "ødelægge" jeres forhold. Man kan desværre ikke sætte en dato på det. Det jeg kan trøste dig med, er at når først man arbejder med det, så bliver det bedre.
Betyder det så, at du bare skal pakke dine behov væk og sådan er det?
Nej. Men det betyder, at i skal have en ærlig snak om, hvordan du kan være der for hende og støtte hende. Så du ved, hvad hun magter at give dig og hun omvendt ved, hvad du kan give hende.
Derudover, så glemmer vi tit, hvor svært det er, at være pårørende. Du skriver selv at du til psykolog, det er jeg glad for, fordi det er vigtigt at snakke om. Jeg tænker, at du skal have samlet nogle folk omkring dig, som du også kan snakke med, når det bliver svært for dig. Om det er venner, familie eller noget helt tredje. Det ved du bedst. Men lad vær med at stå med det alene.
Du er også velkommen til at bruge vores chat rådgivning fra mandag-fredag kl. 17-20 så tosset du vil.
Håber mine råd kan bruges.
Jeg synes at du er mega cool, for at stå i det her sammen med din kæreste, det vil hun for evigt være dig taknemmelig.
De bedste hilsner, Anders