20/09/2021
De siger jeg er for tyk
Er det seksuel vold.
Jeg oplever derhjemme at vær gang jeg gør noget forkert blir jeg taget på eller de rør mig, jeg blir mere og mere usikker på mig selv om hvordan jeg selv ser ud fordi så sige de jeg er for tyk og imens de sige det rør de ved min mave eller hvad de nu kommentere på

Svar
Kære Pige på 15.
Hvor er det godt du skriver!
Du fortæller at når du er derhjemme, så tage de på dig. Jeg forestiller mig, at de, er dine forældre?
Du fortæller også at de fortæller dig, at du er for tyk, mens de rører ved din mave.
Og her spørger du, om det er seksuel vold.
Det er det ikke. Seksuel vold er en overgribende seksuel handling, hvor nogen tvinges til en seksuel handling eller at være vidne til en seksuel handling. Det lyder ikke for mig som om, at der er noget seksuelt involveret i det, de gør.
Men det lyder for mig, som om at de i den grad overtræder dine grænser og gør dig usikker på dig selv. Og det er ikke iorden!
Det er vigtigt, at de forstår, hvad de gør ved dig, når de gør som de gør. Har du mon nogen der kan hjælpe dig med, at fortælle det til dem? En lærer eller et andet familiemedlem?
Hvis ikke, kan du også skrive et brev til dem, hvor du fortæller dem, hvordan du har det. Det kan være nemmere end at sige det højt nogen gange.
Husk, at vores selvbillede ikke skal afhænge af hvad andre siger til os. Det kan godt være, at du synes at du gerne vil tabe dig. Det kan også være at du synes at din vægt er fin. Det er helt op til dig. Men uanset din vægt, så er du helt okay, sådan som du er!
Mvh Anders