05/11/2021
Jeg er bange for min kæreste og tør ikke slå op
Jeg er en homoseksuel mand, da er i mit første forhold. Vi har været sammen i et halvt år. Min kæreste er 15 år ældre end mig.
De seneste måneder har jeg flyttet sammen med ham og hans ven, men tingene er gået skidt...
Jeg bliver råbt af med toppen af lungerne, hvis jeg ikke gør rent ordentligt eller hvis jeg ikke husker at stille ting på plads. Han siger det er min skyld når han bliver sur. Han kalder mine hobbyer for "lort" og vil have jeg "mander mig op", men jeg vil ikke ændre på mig selv.
Sidste gang kastede han noget der splintrede itu. Jeg er bange for at bo sammen med ham, men jeg ved ikke hvordan jeg kan komme væk eller om jeg tør slå op med ham...

Svar
Kære du
Først og fremmest tak for dit brev til Brydtavsheden. Det er rigtig godt du skriver ind for det lyder til, at du er havnet i en ubehagelig situation du har svært ved at overskue vejen ud af.
Du skriver, at du er flyttet sammen med din kæreste for nylig. Det kan i sig selv være en stor omvæltning at få en kæreste og flytte sammen og det kan ofte være noget, man skal bruge lidt tid på at finde sig til rette i.
Du beskriver dog, at du nu oplever, at jeres forhold har ændret sig til noget ubehageligt og utrygt, ved at din kæreste råber af dig og beder dig om, at ændre på dig selv - f.eks. dine hobbyer. Du skriver til sidst i dit brev, at du ikke vil ændre på dig selv - det skal du holde fast i. Man skal nemlig ikke lave om på sig selv eller sine hobbyer, fordi ens kæreste siger det.
Du beskriver foruden at han råber og giver dig skylden for hans humør, at du faktisk er bange for at bo sammen med ham og at du ikke ved, hvordan du skal komme ud af forholdet.
Det er en rigtig ubehagelig og utryg situation og jeg tænker på, om du mon har en person i dit liv du stoler på, som du kan dele dine bekymringer, tanker og situation med? Måske dine forældre eller en god ven/veninde? Mange oplever nemlig, at det kan være meget hjælpsomt at fortælle de nærmeste, om volden og den usunde og utrygge situation man er i. Så ved nogen nemlig, hvad der foregår og de kan være en god støtte for dig, når du skal ud af forholdet.
Jeg fornemmer nemlig at du selv er klar over, at forholdet er usundt og at du skal ud af det hurtigst muligt.
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at komme ud af den situation du er i. Vi har forskellige muligheder.
Vores chat har åbent i alle hverdage mellem 17-20: https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Det samme er vores telefon: +45 44 45 20 90
Her kan vi tale om din situation og de tanker og bekymringer du har i forbindelse med at forlade din kæreste.
Vi har også et anonymt samtaleforløb, hvor du over flere gange kan tale med den samme rådgiver om din situation. Her kan du blive klogere på, hvorfor det kan være så svært at forlade en usund og utryg relation - det er nemlig helt normalt, at man ikke "bare går".
Det er slet ikke din skyld, at din kæreste råber af dig og er ubehagelig. Det er ham, der bærer ansvaret og det han gør, er ikke okay! Det er ikke i orden, at du skal gå og være bange og utryg.
Jeg håber, at du fortæller nogen af dine nærmeste om det du oplever, for du fortjener at få noget hjælp! Og ellers håber jeg, at vi hører fra dig igen, så vi kan hjælpe dig.
De bedste hilsner
Thea