22/11/2021
Er det et seksuelt overgreb?
Hej. Jeg skriver da jeg har haft nogle meget forvirrende oplevelser. Jeg mangler svar og derfor endte jeg her.
Jeg er i tvivl om hvad jeg har oplevet. Sexuelt overgreb, sexuelt krænkelse, sexuelt misbrug, grooming, eller andet. Det er svært at få et specifikt svar når man søger efter det og kigger på forskellige hjemmesider, så jeg håber at jeg kan få et nogenlunde svar herfra.
På min skole har vi en klub (tror det hedder skoleklub), hvor man kan komme og være når man går i 4.-6. Klasse. Ligesom mange andre på min årgang og i mellemtrinet brugte jeg tid i klubben sammen med mine venner. Der var forskellige ting at lave, blandt andet var der et kaninhus hvor man kunne “eje” en kanin man så passede og sørgede for. Mange af mine veninder ejede en kanin, og det gjorde jeg også selv. Der var der en voksen/pædagog, der var rigtig ubehagelig men det gik først op for mig da jeg havde startet i 7. Klasse, og derfor ikke længere gik i klubben. Jeg skubbede det dog til side og jokede bare lidt med det ind gang imellem, for at glemme det. Han var jo så ubehagelig overfor mig (og andre børn) da jeg gik i 4.-6. Klasse da han ikke var vores pædagog og han også arbejder i klubben. (Så så ham næsten kun i klubben). Han var ubehagelig på dem måde at han tog mig på røven hvis jeg blandt andet bukkede mig ned. Hvis han så hud begyndte han at være meget touchy ved bl.a. at kilde mig. Han masserede os rigtig gerne(på den måde at han gjorde det uden at spørge), og vi er flere der synes at det var ubehageligt. Den gang var min angst rigtig slem da det hele startede i starten af 4. Klasse. Så hvis han trøstede mig (eller hvad man vil kalde det) satte han mig ofte på hans skød, og kørte hans hånd op og ned af mit lår. Hans hånd ville så komme og længere og længere op, men grundet min alder, og situationen grundet min angst, vidste jeg ikke at det var forkert, jeg prøvede bare på ikke at panikke. Vi havde vandkamp hvis det var varmt og det var bl.a. med badetøj på. Som ofte viser hud på fx. lår osv. Der var noget der hed Kaninhus overnatning hvor vi overnattede en gang om året henover en weekend og lavede forskellige ting. Om natten ville han tage billeder af os mens vi sov, og de billeder blev jo så også postet på aula (eller hvad det hed dengang, men jeg er ikke helt sikker på hvor de blev postet), uden vores tilladelse. Min parallel klasse havde ham som pædagog og han underviste klasserne på vores åregang og også andre klasser. Han stod blandt andet for seksualundervisningen i min parallel klasse, som vi havde i uge 6, er dog ikke sikker på hvilke år/klasse. Men det var ikke kun i uge 6, det var i sådan 5-6 uger og ikke kun den ene uge det ellers var for min og den anden klasse på årgangen. Der viste han bl.a. rigtige billede af forneden på begge køn (ikke animerede eller noget, rigtige billeder). Nævner dette da det kan have en stor betydning i hans handlinger. Der er nok mere men jeg har automatisk prøvet at glemme de år og ham og hans handlinger grundet ubehag.
Så her i september var jeg til psykiater da min angst pt er slem igen og jeg ikke er i skole. Så min mor gør alt hun kan for at jeg får det bedre. Men der snakkede jeg med psykiateren uden at min mor var der, og der spurgte hun om det skulle politianmeldes. Men som min reaktion sagde jeg bare nej da jeg sikkert bare overreagerede og var dramatisk. Men har snakket med en voksen jeg stoler på om det, og jeg har aftalt at melde ham til politiet når jeg mentalt kan overskue det og er klar til det. Snakkede med den samme voksen om det her forleden, da jeg havde fundet ud af lidt mere, og måske der er andre veje end at jeg kan melde ham til politiet for sexuelt overgreb, eller hvad præcist det er, da jeg døjer med en del angst, og det ville kræve en del af mig mentalt. Men, jeg vil gøre noget ved det, så snart jeg er klar til at tage skridtet.
Det er bare blevet til et endnu større problem, da jeg nu har svært ved at gå forbi skolen, eller være i nærheden af hvor skolen ligger. Har kun set ham et par gange siden han ikke var vores pædagog/lærer, men det var jeg ikke var klar over de ting han havde udsat mig for, så der undgik jeg ham bare. Har dog set ham for et par uger siden, og jeg fik det så ubehageligt. Jeg cyklede forbi min skole, da jeg var på vej hjem fra min veninde, da klokken var mange og havde troet at han havde fået fri for længst. Jeg blev hel varm og ubehagelig inden i, havde lyst til bare grædde og komme væk, og kunne ikke være i migselv. Siden der, har jeg undgået at være i nærheden af skolen. De første par dage efter der, havde keg svært ved at forlade mit hus. Jeg cyklede dog forbi med min veninde ca. to uger siden, og jeg så hans bil hvor han plejer at parkerer. Derfor tog jeg en kæmpe omvej da jeg skulle hjem, for at undgå at møde ham igen.
Her forleden fandt jeg denne her hjemmeside (dog på engelsk, men det var ikke noget problem for mig) omkring childhood sexual abuse og grooming, og jeg kan relatere til en stor del til de ting der bliver snakket om. Så er ikke i tvivl om at det er noget seriøst det han har haft gang i, men er bare ikke sikker på hvad præcist.
Er bare meget usikker på hele situationen, og ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Jeg håber at det var nok forklaring og detaljer til at jeg kan finde nærmere ud af hvad jeg har oplevet og at jeg ikke bare overreagere og er dramatisk, da jeg har været meget usikker på det hele.
På forhånd tak.

Svar
Kære pige på 15.
Hvor er det godt du skriver, når du er i tvivl!
Lad mig se, om jeg kan hjælpe dig i din situation. Som jeg læser det, er du i virkeligheden meget i tvivl, om hvad du egentlig er blevet udsat for - hvad kan man kalde det?
Du fortæller, at du har haft nogle ubehagelige oplevelser med din klubpædagog. Han har bl.a. taget dig på låret, slået dig i numsen, taget billeder uden din tilladelse. Generelt har hans opførsel skabt stort ubehag.
Vi definerer et seksuelt overgreb, som en handling, hvor en person bliver presset til at deltage i en seksuel aktivitet, som personen ikke ønsker at deltage i - men grundet alder eller andet ikke kan sige fra overfor.
Som jeg læser din brev, er dette sket i flere tilfælde. Jeg læser det, som om at du har udsat for flere seksuelle handlinger, som du slet ikke var i stand til at give lov til at deltage i. Man i dette tilfælde kalde det seksuelle aktiviteter, fordi vedrører intime køndsdele, som fx numsen og den øvre del af låret.
Der er absolut ingen tvivl hos mig om, at han klart har overskredet dine grænser og den professionalitet, man bør have som en pædagog, der arbejder med børn. Om han selv er opmærksom på dette, ved jeg ikke.
Men du må ikke være det mindste i tvivl om, at du har ret til ikke at få dine grænser overskredet på den måde. Ud fra din beskrivelse, har han helt klart opført sig forkert og det er slet ikke okay. Det er en meget bekymrende adfærd, når man arbejder med børn. Man kan sagtens trøste og kramme et barn, uden at tage dem på låret eller slå dem i numsen. Du er hverken overdramatisk eller noget som helst - det er godt du passer på dig selv, ved at sige det her højt!
Om han så bliver dømt for det, er jo en anden sag. Jeg vil ikke gå langt ind i det, fordi jeg kan høre, at du allerede er i kontakt med de voksne, omkring dette. Jeg håber du/i vil gå videre med sagen, fordi jeg er bekymret for alle de andre børn, hvis grænser han overtræder - bevidst eller ubevidst.
Men hold nu helt fast, hvor er du mega sej altså! Det er så flot, at du har det sagt det til nogen voksne og at du bliver ved med at kæmpe, for din og andres rettigheder, til at blive behandlet ordentligt. Husker du, at rose dig selv for det?
Jeg kan forstå, at hele situationen bekymrer dig. Hvor må der gå mange tanker igennem dit hovedet hele tiden. Jeg vil foreslå dig, at når tankerne fylder allermest, at du kontakter vores rådgivning på chatten eller tlf. Begge har åbent hver dag fra kl 17-20. Her kan vi hjælpe dig med at tvivlen ikke tager overhånd, alle de forskellige tanker og særligt, at blive ved med at passe på dig selv.
Håber mit brev har været behjælpeligt. Husk, at du gør det rigtige, ved at sige det højt!
Mvh Bryd Tavsheden.