Lærerguide
Eleverne deler holdninger og viden om vold, før de sammen vælger overemnet for klassens projektopgaver om vold. Eleverne besvarer de forskellige opgavetyper med deres telefoner. Klassens besvarelser visualiseres på tavlen og giver anledning til samtaler om klassens holdninger, der kan bringes i spil i elevernes valg af overemne. Aktiviteten kan om nødvendigt gennemføres analogt. Så skal du medbringe post-it, som eleverne anvender til besvarelse af hvert spørgsmål, som du skriver på tavlen.
Opret en præsentation i AhaSlides på Skoletube med fem slides med følgende opgavetyper og spørgsmål:
-
- Spørgsmål 1: Word Cloud: Hvad er vold?
- Spørgsmål 2: Brainstorm: Hvilke typer af vold findes der?
- Spørgsmål 3: Brainstorm: Hvilken konsekvenser kan der være af at være udsat for vold?
- Spørgsmål 4: Scales: Hvad bør straffes hårdest, og hvad bør straffes mildest? Statement 1: At slå sit barn. Statement 2: At kontrollere og overvåge sin kæreste. Statement 3: At ødelægge sin kærestes telefon med vilje. Statement 4: At ydmyge og kontrollere sit barn. Statement 5: At nedgøre og true på sociale medier.
- Spørgsmål 5: Scales: Hvilken hjælp er mest og mindst vigtig for voldsofre? Statement 1: Anonym rådgivning over telefonen. Statement 2: Anonym rådgivning gennem en brevkasse. Statement 3: En samtalegruppe med andre voldsofre. Statement 4: Samtaler med en lærer. Statement 5: Samtaler med venner. Statement 6: Samtaler med andre.
- Print en elevsynopsis til hver elev, hvis de ikke allerede har den.
- Eleverne skal bruge telefon.