02/06/2023
Jeg skriver for at få hjælp med et psykisk voldeligt forhold, men også så andre kan vide, at de ikke er alene
Jeg skriver dette brev, for at få hjælp, men også så andre kan vide, at de ikke er alene.
Jeg har over 2 år været i forhold med psykisk vold, og jeg er stadig i det. Jeg har prøvet så mange gange, at komme ud af det, blokere ham på sociale medier, men uanset, finder han altid en vej til at kontakte mig. Om det er at sende penge på mobilepay med en besked, eller dukke fysisk op foran min dyr. Så finder han altid en vej, når jeg prøver at gå. Jeg har allerede rigtig svært ved at gå fra ham. Jeg føler, at jeg har fået skabt en afhængighedsfølelse af ham, og når vi ikke har kontakt i perioder efter skænderier, er jeg så ulykkelig. Hvorfor er det så svært, at gå fra en som er dårlig for en?
I perioder hvor vi har skændtes, ville han kime mig ned på telefonen og holde mig vågen hele natten. Han ville råbe af mig, og sende beskeder med at jeg var en billig luder, som ikke kunne finde ud af noget. Dette ville han gøre trods, at han ved jeg skal møde tidligt på arbejde. Han ville være så ond og modbydelig mod mig. Pludselig kunne han finde på at vende, og skrive undskyld efterfølgende, og græde i telefonen. Hvis jeg så stadig var vred på ham, ville han blive vred på mig igen og råbe. Han overholder ikke aftaler. Han tager ud og drikker med det samme han kan, selv i hverdagene. Ydeligere lyver han om det, og fortæller han laver andre ting, selvom han er ude og drikke. Jeg ved ikke engang hvor han tager hen efterhånden. Jeg ved bare, at når han er blevet fuld nok, får jeg en sviner og ingen nattesøvn. Han siger, at det er fordi han bliver usikker på mig og forholdet, trods jeg aldrig har gjort noget for at han skulle tvivle på mig. Han har bare altid været sådan. Min veninde fandt ud af, at han havde lavet en tinder profil, trods vi er kærester. Dette fortalte jeg ham, og hans forklaring var, at han var bare usikker på mig, og ville se om jeg var derinde.
Alt det her, og meget mere til.. Hvorfor er det dog så svært at gå? Jeg er så ked af det og ulykkelig, jeg har fundet mig i så meget. Et eller andet sted, vil jeg jo stadig gerne passe på ham. For han passer ikke på sig selv. Jeg synes det er så svært.

Svar
Kære du,
Hvor er det et godt brev du skriver. Og hvor er det mega sejt at du skriver det!
Som du så flot skriver i starten, så er det nemlig rigtig, at hverken du eller andre er alene om at opleve det her.
Og at der er folk som forstår de her situationer, og der er nogle som gerne vil lytte og hjælpe.
Du skriver også, at du gerne vil have noget hjælp. Her hos Bryd Tavsheden rådgiver vi om vold og støtte i de svære situationer du er / har været udsat for. Det gør vi gennem en chat, telefon og personlig samtalerådgivning.
Vores chat har åben mandag - fredag mellem 17-20, og vores telefon har åben mandag - torsdag i samme tidsrum, og vi vil rigtig gerne høre fra dig og andre som har været udsat for lignende.
Du skriver at du er i et psykisk voldeligt forhold, som har varet i 2 år. I forholdet bliver du udsat for at din kæreste altid sørger for at finde en vej til at komme ind i dit liv igen, hvis du har prøvet at kommet ud af det, samt at han ofte skælder dig ud, gør så du føler dig afhænglig af ham og bliver ond og modbydelig.
Det kan jeg godt forstå kan være rigtig svært at være i, og at du er ked af det og ulykkelig.
Når man er blevet kærester med en person, har der rigtig ofte været nogle kærlige følelser indblandet, som er store og stærke følelser.
Derfor kan det være rigtig svært at gå fra hinanden igen.
Du skriver, at du gerne vil passe på ham fordi han ikke passer på sig selv. Men er det egentlig din pligt at passe på ham? Og hvem passer på dig?
Jeg håber at høre fra dig på chatten og telefonen, da vi som sagt gerne vil høre din historie og støtte dig.
De bedste hilsner,
Bryd Tavsheden