15/08/2024
Seksuelle overgreb
Da jeg var 9 år blev jeg voldtaget af min lærer. Han sagde det var som belønning for godt arbejde, og jeg troede på det. Hans ord fyldte mine tanker “ikke sig det til nogen”, “du ved det føltes godt”, osv. det fortsatte i 3 år, indtil jeg skiftede skole. Jeg snakkede ikke om det til nogen, og har stadig svært ved at åbne op omkring det. Men da jeg var 15 skete det igen på en familieferie. En fremmed denne gang. Jeg har haft angst og svær depression diagnoserne siden jeg var 13. Mine tanker og følelser er aldrig frie. Jeg er bange for de fleste mænd. Jeg håber en dag at jeg kan komme videre.

Svar
Kære du.
Åh hvor er jeg ked af at høre om dine oplevelser. Det er en virkelig svær oplevelse.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at intet af det er din skyld. Det er noget der er blevet gjort mod dig, men det gør ikke dig forkert!
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtigt svært at åbne op omkring. Det er sårbart og man har brug for at blive mødt med forståelse og kærlighed. Samtidig får jeg lyst til at fortælle dig, at der findes rigtigt mange, som er gode til at snakke om de her ting. Og som kan skabe et trygt rum for dig. Vi snakker med rigtigt mange unge, som har været igennem en masse svære ting - og kommer godt ud på den anden side igen!
Det er vigtigt at du ved, at du ikke er forkert, fordi du er bange for mænd. Det er en helt naturlig reaktion på det du har oplevet. Det samme gælder dine diagnoser. Det er ikke noget galt med dig - der er noget galt med det du har oplevet! Og det reagerer din krop og dit system på. Og det fortjener du noget hjælp til.
Jeg kan ikke i dit brev læse, om du får noget hjælp til det idag - men hvis du ikke gør, så er det vigtigt, at du taler med nogen om det. Hvis du ikke føler du har nogen, så kan du altid skrive til os på chatten - så kan vi hjælpe dig med at finde nogen, du kan føle dig tryg med.
Du skal vide, at der findes dygtige professionelle som kan hjælpe en med at frigøre tanker og følelser efter sådan en oplevelse - og få helet nogle af de sår, som er blevet skabt. Første skridt, er at søge hjælpen.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Brevkassen Bryd Tavsheden