02/09/2024
Jeg har endeligt fået tildelt en lejlighed!
Jeg har svært ved at tror det- efter 19 år med trauma hos/fra mine forældre, er jeg nu snart endeligt fri!
Jeg er så spændt! Men jeg er også nervøs for at blive for håbefuld, du ved? Jeg har ikke lyst til at det bliver ødelagt i sidste sekund eller noget, så jeg er... bare små spændt. Indtil videre....
Har i nogle råd til hvad man kunne gører efter man er flytte hjemmefra? Både praktiske, men også så'en at komme sig? Altså heale?
Jeg overvejer lidt at måske stadig holde kontakt til min mor, men slippe kontakten til far helt/for det meste.
Jeg føler at jeg kan tale mor til fornuft, mens far en fuldtkommen tabt sag.
Arhhh jeg er bare- jeg ved slet ikke hvordan jeg skal være i mig selv eller føler lige nu- jeg troede aldrig jeg ville kunne gøre det - At slippe væk. Du ved?
Oh god, jeg er stadig i shock haha.
Jeg håber det går i den rigtige retning fra nu af, og at det bliver bedre....... At jeg ikke behøver at lide længere...

Svar
Kære dig med den nye lejlighed og den nye frihed,
Tillykke! Hvor er det skønt at høre, at tingene går din vej, og at du nu har noget at glædes over. Det er simpelthen så spændende!
Du efterspørger i dit brev lidt gode råd til det praktiske, til det emotionelle og til det at komme videre.
For det første vil jeg sige, at du nu har en enestående mulighed for at lære dig selv at kende på ny! Hvem er du, når du ikke skal bekymre dig om dine forældre, og når du ikke hele tiden skal tage hensyn til, om du mon er rigtig eller forkert, og om du træder nogen over tæerne? Hvem er du i dine relationer, og hvem er du, når du er alene?
Derudover vil jeg foreslå dig at være ekstra opmærksom på dine relationer i den kommende tid. Når man er vokset op i en voldelig tilværelse, har man formentlig tilegnet sig reaktionsmønstre og beskyttelsesmetoder, der er svære at lægge fra sig. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på dem og lære dem at kende, så de ikke kommer til at bestemme over, hvordan du skal være og handle i dine relationer med venner, kærester, familie og bekendte. Med det sagt er det kun godt at holde fast i alt det gode, de sociale relationer bærer med sig! Venskaber er vigtige, og det er dejligt at have nogen at dele med og sparre med.
Hvis du bliver opmærksom på, at du holder dig tilbage og isolerer dig selv, kan det derfor være et tegn på, at du kunne have gavn af at tale med nogen om dine oplevelser – fx en psykolog eller en terapeut. Det kan være en god idé at finde nogen, der har erfaring med at arbejde med traumer, så du kan få den bedst mulige støtte.
Du nævner også i dit brev, at du er i tvivl om, hvorvidt du har lyst til at beholde kontakten til dine forældre. I sidste ende er det helt op til dig selv og din mavefornemmelse, hvad du vælger, men du kan med fordel reflektere over, hvad det vil gøre ved dig, hvis du bryder eller fortsætter relationen. Det er sjældent, at forældre ændrer sig bare fordi situationen gør, så du skal være opmærksom på, at du formentlig vil opleve volden på ny igen hver gang I ses. Derfor er det vigtigt, at du er realistisk, når du tager dit valg. Måske kan det hjælpe at sætte nogle klare grænser for, hvad du vil acceptere i kontakten med dine forældre, hvis du vælger at fortsætte relationen med din mor.
Sidst vil jeg sige, at du skal huske at være økonomisk ansvarlig og ikke bruge alle dine penge på det søde og lækre;-) Du fortjener at forkæle dig selv, men det er også vigtigt at have en stabil økonomi, så du kan føle dig tryg og uafhængig i dit nye hjem.
Husk, at du altid er velkommen til at kontakte os på chatten og få en længere snak. Vi er her for dig!
De bedste hilsner,
Bryd Tavsheden