07/09/2024
Tillidsproblemer i forholdet
Hej. Jeg er en en dreng på 18 år. Jeg har en kæreste på 20 år. Jeg har nogle tillidsproblemer fra mine forældre, og har ikke haft det super nemt de seneste år. Mit spørgsmål er i forhold til hvad jeg skal gøre i mit forhold. Jeg har nu været sammen med min kæreste i snart et halvt år, hun er den mest fantastiske person jeg har mødt og jeg elsker hende rigtig højt. Vi havde en bump tidligt i forholdet hvor hun var til noget galla og blev meget fuld og blev kysset af en anden dreng. Hun kunne ikke spise i de næste par dage og fortalte mig det da vi var sammen efter galla. Hendes ærlighed er noget jeg virkelig beundre og hun fortryder at hun ikke har kunne se hans hensigter, og at det er sket. Det har været lidt hårdt for mig, sa jeg generelt bare har svært ved tillid. Jeg føler vi er kommet okay igennem tingene, men jeg føler for tiden at jeg prioriterer hende højere end hun prioriterer mig. Jeg mener at jeg ligger alle mine ting til siden for at være sammen med hende og være der for hende, og jeg ikke føler den går samme vej tilbage, altså at jeg nogen gange føler mig lidt mere som en convenience, end hendes partner som man ville vælge over alle. Jeg tænker også lidt at det kan være at jeg skal prøve ikke at prioritere hende så højt og trække mig lidt tilbage. Så sent som i går var jeg sammen med mine bedste drenge venner hvor vi hyggede, jeg endte med at tage hjem ret tidligt, fordi hun havde fri fra arbejde og spurgte om jeg ville være sammen. Så jeg lagde alt mit til side for hende. Der skete ikke særlig meget heller, så vi tog bare hjem til hende og gik i seng. Jeg tænker lidt om jeg skulle lade være med at prioritere hende, vi skal over til hendes familie i dag og spise når hun engang kommer hjem fra arbejde, og hun har en fridag i morgen som jeg ved hun har set frem til fordi hun har haft en hård arbejdsuge. Så jeg tænkte at vi så kunne slappe af og jeg kunne være der for hende og give hende hvad hun har brug for, men hun har så aftalt med sin veninde at de skal bage sammen, så jeg kan så ikke være sammen med hende særlig lang tid alligevel. Pointen er at jeg tit, for tit bliver sat til side for hendes veninde. De planlægger også et spaophold sammen, hvilket er super dejligt. Jeg føler at hun prioriterer hendes veninde over mig, selv når jeg lægger alt til side for hende, især når vi aldrig laver sådan nogle aktiviteter sammen. Ved ikke om det giver mening, men jeg vil gerne vide hvad jeg skal gøre, eller om jeg skal trække mig lidt tilbage, så jeg ikke bliver såret eller tilsidesat.

Svar
Kære du,
Tak for dit brev. Det er jeg hører dig sige er at du føler du har tillidsproblemer som du tror er kommet fra dine forældre og som nu påvirker dit nutidige forhold med din kæreste. Først vil jeg sige at det er super flot at du skriver herind, det er altid godt at få reflekteret ens tanker og følelser.
Jeg kan godt forstå at du har disse tanker omkring dit forhold, det må ikke have været rart at din kæreste kyssede med en anden i starten af jeres forhold, og jeg kunne forestille mig dette også har været med til at skabe dine tillidsproblemer. Men dog lyder det på mig som hun er en meget ærlig pige som helt sikkert har fortrudt hendes ageren.
Det kan nogen gange godt ske i forhold at den ene part kommer til at give mere af sig selv end den anden, dette kan vække følelsen af utilstrækkelighed, jalousi eller skuffelse. Jeg ved ikke om du kan genkende disse slags følelser i dig?
Men i hvert fald, er det altid okay at du har disse følelser. Det er ikke fordi der på nogen måde er noget galt i at du gerne vil tilbringe en masse tid med din kæreste og jeg ville synes det var ærgerligt hvis du skulle lave om på dig selv for at tilpasse dig din kæreste. Da dette kan ende med at man føler at man mister sig selv i forholdet, af den grund kan det være rigtig sundt og godt at stå ved ens behov og følelser. For mig lyder det nemlig ikke som om at du har lyst til at trække dig tilbage?
Jeg har lyst til at spørge dig om det kunne være en idé hvis du forsøgte at italesætte dine følelser og dine behov overfor din kæreste?
Derudover får jeg også lyst til at spørge dig om du kender de fem kærlighedssprog? De hedder sådan:
Anerkendende ord – opmuntring, ros.
Tid til hinanden – opmærksomhed.
Fysisk berøring – intimitet, sex.
Hjælpsomhed – tjenester.
Generøsitet – gaver.
Her tror jeg nemlig din er tid til hinanden og hvis din kæreste ikke ved hvilken måde du føler dig elsket på, så kan det også føles som man ikke bliver set i sit forhold.
Jeg håber du kan bruge dette brev til noget.
Kærlig hilsen, Bryd Tavsheden/Maya