07/09/2024
Hvad hvis jeg.... ikke vil have kontakt med nogle af mine forældre?
Jeg føler mig utryg vil dem begge.
Min far er psykisk voldig og min mor tillade det, Mor er ligeså slem som far... bare på en anden måde.
Far er meget aggressiv og vred og åbenlyse voldelig.
Mor er mere.... "stille voldelig".
Hun beskytter ham og prøver at legitimerer hans adfærd, hun anerkender ikke mine oplevelser. Hun hjælp mig ikke eller stopper volden. Hun lade den bare forsætte men hun sige at hun "hjælper mig" dvs. Hun tage nogle gang en snak med far om at prøve at få ham til at forstå min adfærd. Men hun ringe ikke til politiet. Hun sætter ikke grænser eller sætter foden ned. Hun er bare.... Hun gør ingenting. Men samtidig siger hun at hun gør noget.
Det er så forvirrende. Hun er så forvirrende.
Når jeg nogle gange har prøvet at konfronterer hende omkring min barndom - så siger hun "Du husker heeelt forkert! Det var ikke sådan det skete!"
Eller når jeg prøver men noget i nutiden, så spiller hun offer og siger "Jeg er ked af det at du har det sådan." (Bemærk! Hun tager aldrig ansvar eller siger undskyld. Hun ligger kun vægt at det bare er mig der "føler" at hun svigter mig, men antyder at hun rent faktisk ikke gør, det er bare mine sjove lille fjollede følelser der er noget galt med, du ved?
"Du skærer mig dybt." "Det gør ondt helt ind i hjertet."
I dag fortalte hun mig at hun aldrig havde tænkt sig at tage de her diskuterer og snakke i offentligheden, at det - for hende - altid ville forgå mellem disse "fire væge", dvs hun vil ikke have at andre skal hører hvad vi snakker om.
Jeg tror hun manipulerer mig.
Jeg tror bare, at hun ikke vil have at andre skal se/hører hende for den hun virkelig er: En børnemishandler.
Hun vil ikke vise folk hvordan hun VIRKELIG er overfor mig.
Jeg... hader hende for det. Jeg er virkelig virkelig vred.
Jeg er vred over at hun putter mig, hendes barn og blod. I en situation hvor det gør det sværere for mig at søge hjælp...
Hvorfor gør hun sådan mod mig?
Hvorfor anerkender hun ikke den skade hun gør?
Hvorfor opfører hun sig som om mine behov og mine følelser er ligegyldige?
Hvorfor siger mor at hun elsker mig, vil gøre 'Alt' for mig og gerne vil have mig i hendes liv — Hvis hun så behandler mig som en hun hader. Som om jeg bare var et lille udueligt, ugyldigt insekt som hun bare kunne kvase som hun ser passende?
Jeg føler som et objekt sammen med hende, jeg føler at jeg bare er en forlængelse af hende og far. Som om de for et eller andet ud af mig. Jeg føler mig brugt. Jeg føler mig mishandlet, svigtet, og forrådt.
Kan jeg ikke få nogle nye forældre?
Er der ikke nogle der vil være min found-family, og adopterer mig eller noget?
Hun gemmer adfærden i stedet for at gøre noget. Hun fortæller mig løgner, og guilttripper mig.
Jeg troede engang at hun var "den gode", men nu ser jeg at hun er ligeså slem som far. Bare på sin egen måde.
På sin helt egen, forfærdelig forfjamskende og uacceptabelte måde....
...
Jeg blev tilbudt at komme på krisecenter for nylig (dvs. I dag faktisk 😅)
Jeg vil gerne tage tilbudet, men der er lige nogle ting jeg skal have fundet ud af først...
Jeg tror det ville være godt for mig. At kunne blive støttet, samtidig med at jeg kommer væk fra dem......
Ved i hvilke vigtige ting man burde tage med sig? Sygesikring, pas, kørekort ect.
Skal jeg tage min dåbsattest med hvis jeg kan hapse den... hvorunder den er..? Eller er den ligegyldig?
Hvordan forbereder jeg mig på at komme på krise center?
Kan de hjælpe mig med at håndtere mine forældres vrede & manipulation når de finder ud af at jeg er "Flygtet fra dem"?
Jeg prøvede det engang før... at løbe hjemmefra, De blev meget desperate på at få kontrol over mig igen på ***en hver måde nødvendig.***
Hvorfor reagere voldsudovere sådan? Hvordan kan jeg bedst håndterer der?
Hvad skal jeg være særlig opmærksom på?
(Tak.)

Svar
Kære du,
Først og fremmest vil jeg sige tak for dit brev og hold da op hvor er jeg ked af at hører dine forældre behandler dig på den måde, det er fuldstændig uacceptabelt og utilgiveligt. Jeg hører dig sige at både din mor og far udøver psykisk vold og at din far udøver fysisk vold overfor dig.
Jeg er i fuld forståelse for alle de følelser du må gå med, denne adfærd din mor og far har overfor dig er på ingen måde okay. Jeg kan godt forstå din vrede og den er du i fuld ret til at føle, det gør nemlig ondt når dem som burde stå en nærmest har den opførsel. Det kan føles helt uforståeligt. Det fortjener du slet ikke.
Du skriver at du tror din mor manipulerer dig, dette er også en form for psykisk vold. Psykisk vold er en form for vold, der udføres gentagne gange gennem ord og handlinger med det formål at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet.
Det er helt sikkert svært at forstå hvorfor ens forældre har denne adfærd overfor en, i nogle tilfælde drejer det sig om benægtelse, da det ville være for svært for dem at erkende det de gjorde er forkert og det ville kræve at de ser sig selv i et negativt lys.
Men intet kan retfærdiggøre deres handlinger og desværre hjælper det tit ikke at snakke med ens forældre om alle de ting de gør galt. Det kan hjælpe dig mere hvis du finder en støttende rådgiver eller psykolog som kan hjælpe dig med dine følelser og tanker, så du kan begynde at bearbejde psykiske og fysiske vold dine forældre har udøvet. Af den grund synes jeg det er så flot du har taget valget om at tage på krisecenter. Her vil du møde støtte i din situation og du kan få noget hjælp af mennesker som har hjulpet unge som dig mange gange, så det er jeg sikker på bliver godt.
Du spørger hvad du skal have med på krisecenter:
- Pas.
- Sundhedskort.
- Evt bankoplysninger/kort.
- Kontakt oplysninger til pårørende.
Pak en taske:
- Tøj.
- Toiletsager.
- Medicin.
- Mobil, oplader mm.
- Penge (hvis det er muligt så tag dit kort med eller kontanter).
Derudover vil jeg oplyse dig om at herinde i Bryd Tavsheden har vi hjulpet mange som dig som har været udsat for psykisk og fysisk vold, det har vi gjort igennem noget som hedder et samtale forløb.I vores samtaleforløb, får du din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation.
Rigtigt mange voldsudsatte børn og unge har følt sig hjulpet i vores samtaleforløb. Du behøver ikke at fortælle os dit navn og samtalerne bliver mellem dig og rådgiveren. Du vælger selv om du vil komme alene eller sammen med en ven/voksen.
Samtalerne kan enten foregå online eller ved fysisk fremmøde. Det er helt op til dig hvad du har det bedst med. Det kan du overveje når du er kommet på plads i krisecenteret.
Jeg håber du kan bruge dette brev til noget også håber jeg virkelig at det kommer til at gå bedre på krisecenteret og at du får den hjælp du fortjener. Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden og du kan altid kontakte os i chatten vi har åbent hverdag mellem 17:00 - 20:00 og hvis du skulle blive interesseret i samtale forløb kan du kontakte os på+45 4445 2090 mellem kl. 9:00 -15:00.
De bedste hilsner Bryd Tavsheden/Maya.