06/10/2024
Jeg har måske oplevet seksuel vold i barndommen, men kan ikke huske det?
Hej,
Jeg tror jeg har oplevet seksuel vold som barn, men har ikke nogle “beviser” på, at det faktisk er sket.
Min hukommelse vedrørende hele min barndom er meget begrænset og jeg kan kun huske meget få ting - som oftest omhandler vold fra mine forældre.
Jeg har dog slørede minder fra da jeg var omkring 8 og 10, med drenge på min egen alder.
De initierede begge en form for efterligning af samleje og siden jeg ikke forstod hvad der skete, eller følte jeg kunne sige fra, så gik jeg med til hvad de havde gang i.
Jeg tvivler dog til tider, om det er det jeg kan mærke, eller om der er noget andet fra min barndom, som jeg bare ikke kan huske.
Jeg føler dog alligevel ikke, at der skulle have været en person eller et sted, hvor jeg kunne have været udsat for sådan noget.
Giver jeg overhoved mening? Eller lyder det virkeligt underligt når jeg siger, at jeg føler jeg har oplevet noget, som jeg faktisk ikke kan huske?
Tak på forhånd.

Svar
Kære du.
Jeg vil gerne starte med at beklage det sene svar - vi gør alt hvad vi kan, for at få svaret hurtigere.
Også til dit brev:
Du fortæller, at du er tvivl om du er blevet udsat for seksuel vold. Du fortæller om slørede minder fra du var omkring 8 og 10, med drenge som satte igang med noget, som du ikke forstod og derfor havde svært ved at sige fra overfor.
For det første, vil jeg gerne sige, at det ikke lyder som nogle rare oplevelser! Det er jeg ked af, at du har været igennem. Du skal vide, at det på ingen måde er din skyld eller dit ansvar at stoppe det - der skulle have været nogle voksne, der passede bedre på jer og på dig.
Det er sådan med vores hukkommelse, at den plastisk. Det betyder, at vores hjerne ikke husker ting direkte som de er sket, men er enorm afhængig af de oplevelser vi har været igennem. Hvis man for eksempel har oplevet noget meget ubehageligt, så kan hjernen lukke ned for det, fordi det simpelthen er for ubehageligt at huske.
Her er det vigtigt, at man får noget professionelt hjælp. Vi vil meget gerne guide dig til din den hjælp! Du kan skrive til os på samtaler@brydtavsheden.dk eller på vores chat. Her kan vi snakke videre om, præcis hvilken hjælp du skal have.
Du skal nemlig have fat i en terapeut/psykolog som har erfaring med seksuelle krænkelser i barndommen. Jeg vil også anbefale at du går til din læge og siger, at det skal du have noget hjælp til, så du kan blive henvist.
Det er vigtigt at du ved, at der er intet galt med dig - og din hjerne faktisk bare prøver at passe på dig. Men der er noget galt med det, som er sket mod dig. Og det kan man heldigvis få noget hjælp til!
Håber vi hører fra dig igen eller at du søger hjælp på egen hånd.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden