11/10/2024
Kan vold undskyldes?
En del af mig er godt klar over svaret, men en anden del af mig kan ikke lade hver med at føle, at det var min egen skyld eller i hvertfald, at det ikke var særligt slemt.
Begge mine forældre havde en værre barndom end mig.
Jeg ved godt at det ikke i sig selv, er en undskyldning for deres handlinger, men hvad nu hvis de er okay forældre på de fleste andre punkter?
Jeg tror, at jeg var ret svær at håndtere som barn, hvilket også gjorde, at jeg bare gjorde det endnu svære for dem.
Volden stoppede også efter jeg blev ældre og lærte at håndtere mit temperament og det var, så vidt jeg kan huske, heller ikke rigtigt noget som skete særligt meget for mine søskende.
Er det ikke bare flere tegn på, at det faktisk var min egen skyld?
Jeg reagerede heller aldrig med vold og vrede i børnehaven eller i skolen, så det var heller ikke så slemt, at jeg f.eks stadig følte mig sikker derhjemme.
Jeg var selv voldelig mod mine forældre og søskende, så mit spørgsmål er måske mere, hvordan kan det værre, at det ikke er min skyld?

Svar
Kære du.
Først mange tak for dit meget relevante brev.
Det er et vigtigt spørgsmål du stiller og du er absolut ikke alene om at stille spørgsmålstegn ved om det er din egen skyld, at du har været udsat for vold. Det meget korte svar er, at vold kan IKKE undskyldes.
Du skriver, at en del af dig godt kender svaret og at du alligevel kæmper med følelsen af, at det var din egen skyld. Jeg har talt med flere, som har samme dilemma.
Når vi er børn er vi afhængige at de voksne, som har ansvaret for at tage varer på den omsorg og udvikling vi har brug for. Når de så udsætter os for vold kan vi ikke forstå det og vi kommer automatisk til at tro, at det er noget vi selv er skyld i. Jeg tænker at det kunne være noget af det du kæmper med.
Du skriver også, at du tro at du var svær at håndtere, her til vil jeg sige, at du var og er præcis som du skulle/skal være og hvis der var noget, der var svært for dig, da du var barn, havde du virkelig fortjent at dine forældre have hjulpet dig med det på en kærlig måde.
Når du spørger om hvordan kan det være at det ikke er din skyld? - Så vil jeg meget præcist sige, at det ALDRIG er børns skyld eller ansvar hvilke handlinger forældrene gør.
Det er også forældrenes ansvar, når der er noget de ikke kan klare selv, at bede om den hjælp de har brug for.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du kan se kærligt på dig selv og at du er uden skyld i dine forældres handlinger overfor dig.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden