14/01/2025
Er jeg blevet seksuelt krænket?
Er jeg blevet seksuelt krænket
Da jeg blev konfirmeret blev jeg kørt hjem fra festen sidst på aften da mine forældre ikke mente jeg kunne holde til mere, da alle fik lov til at ryge indenfor og jeg har dårlige lunger. Min morfar var blevet lidt fuld så han blev også kørt med hjem.
Alle andre gæster samt mine søskende fik lov at blive der, så jeg var alene med min morfar.
Han ligger på sofaen og kalder på mig da han vil have et glas vand. Da jeg kommer ind med det glas vand holder han mig, tager mig op af mine ben og lige pludselig har han flere fingre op i mig.
Jeg stivner og siger nej, men mere kommer der ikke ud af min mund.
Jeg trækker mig ind i mig selv efter den periode, det skal siges at min morfar bor i udlandet så vi ser ham ikke så tit, men efter den gang onanere han hver gang han er alene med mig.
Jeg siger intet for er så flov over det.
En dag vi er der kommer jeg ud i køkkenet min lillesøster som er 8 på det tidspunkt sidder og leger med Barbiedukker resten af familien er udenfor undtagen min morfar han sidder op af hende og onanere , jeg går i panik spørger min søster om hun vil med ud på legepladsen men det vil hun ik, så skynder mig at hive hovedet af hendes barbiedukke så hun løber ud til de andre og jeg får mega meget skældud men det betyder ingenting bare hun ikke opdagede noget.
Jeg tog frivillig på ferie ved ham og min mormor efterfølgende hvor han altid onanerede foran mig når jeg var alene.
Jeg sagde til mig selv at jeg ville tage det med mig i graven da jeg var så flov over det.
Men for 5 år siden sagde jeg det til min mor en dag jeg var rasende. Det blev lukket ned med det samme igen.
Tog den så op med hende igen den anden dag, og hendes kommentar var du må have husket forkert, for sådan var han slet ikke., og nu ville hun snakke med mine onkler om de havde været udsat for det samme.
jeg har haft mareridt om det igen og igen og kan huske ALT ned til mindste detalje.
Jeg er så ked af den måde hun takler det på og at hun får mig til at fremstå som en løgner.
Er det mig der har misforstået noget eller er jeg bare en løgner ?

Svar
Kære kvinde på 48 år.
Tak for dit brev. Du beskriver i brevet hvordan din morfar har begået seksuelle overgreb mod dig i forbindelse med din konfirmation og også flere gange efterfølgende. Derudover beskriver du, at du har været så flov over det, at du har holdt det for dig selv, men at du er endt med at fortælle din mor om overgrebene, som affejer din oplevelse.
Først og fremmest vil jeg pointere over for dig, at det er din morfar der har gjort noget forkert. Jeg er ked af at høre, at du i mange år ikke har fortalt om overgrebene til nogen, fordi du er flov over det. At din morfar har begået overgreb mod dig, er hans skyld og det har intet med dig at gøre som person. Du har ingenting at være flov over. Når det er sagt, så er det helt normalt, at et voldsomt traume forbliver i kroppen og i ens bevidsthed, når man ikke får det bearbejdet.
Her hos Bryd Tavsheden rådgiver vi primært unge i alderen 13-24 år. Men jeg vil råde dig til at kontakte en psykolog eller en psykoterapeut, hvis du er tryg ved det. De kan hjælpe dig med at få bearbejdet de traumer du beskriver i brevet. Du beskriver i brevet, at din mor reagerede afvisende, da du fortalte hende om overgrebene. Det er jeg ked af at høre, og det er ikke okay. Du er ikke en løgner, heller ikke hvis din mor kan få dig til at føle dig sådan – netop derfor er det vigtigt, at du bekymrer dig om dig selv og tager dig af dine traumer, hvilket psykologer og psykoterapeuter kan hjælpe dig med.
Jeg håber at mit svar kunne give dig det afklaring og de råd du søgte.
De bedste hilser
Bryd Tavsheden