25/01/2025
5 år efter vil jeg gerne melde det - kan man det?
Hej,
Jeg var i et meget psykisk voldeligt forhold fra da jeg var 16-20 år. Ca midtvejs ind i forholdet, det var lige inden jeg blev 18 år. Har han formået at støve et skænderi op ud af ingenting(som han altid gør) og det prøver jeg jo selfølgelig at løse for os begge to, men han er umulig. Jeg møder ham på en togstation kl 1 om natten hvor vi mega skændes og han af ren trussel sætter sig ned på togskinner og påstår at han vil begå selvmord, hvilket jeg jo selvfølgelig flipper fuldstændig ud over og begynder at skrige for at få ham op og ringe til vores ven vi skulle hjem og sove hos, men han springer heldigvis op i lynets hast, da det ligner at der kommer et tog(det gjorde der ikke, men jeg har aldrig set et menneske så bange). Jeg er så på nuværende tidspunkt helt vildt ked af det, chokeret og bange og i et forsøg på at få svar fra ham, giver han mig lige et par hurtige lussinger - så jeg kan holde min kæft og “stoppe med at skabe mig”.
Det er der så er min tanke nu 5 år efter, er at jeg egentlig gerne vil melde det. Min veninde gjorde mig opmærksom på at det kunne man godt.
Han har så for nyligt haft en ny kæreste i nogle år som han også har været voldelig imod og det er vidst også gået ud over hans egen mor. (Men veninde gik i skole med hans nye kæreste, som idag er gået fra ham).
Kan det meldes og hvordan?
Kh, mig

Svar
Kære du,
Tak for dit brev, og fordi du deler din historie. Det kræver meget mod!
Det er tydeligt, at du har været igennem en meget svær oplevelse, og det er helt forståeligt, at det stadig fylder, selvom der er gået lang tid. Det er faktisk helt normalt, når oplevelser som din dukker op igen mange år senere. Det kan være et bevis på, at oplevelsen har sat sig i din krop som et traume.
Du fortæller, at du er blevet udsat for både psykisk og fysisk vold i dit tidligere forhold. Du fortæller også, at han truede med selvmord og senere gav dig lussinger under en konflikt, som du nu overvejer at melde 5 år senere.
Jeg er utroligt ked af, at du har oplevet dette, og du skal vide, at det er helt forkert at leve i en relation med vold. Du fortjener at føle dig elsket og ikke mindst tryg.
Du kan sagtens melde episoden, selvom der er gået flere år. Vold er en alvorlig forbrydelse, og politiet tager det derfor meget seriøst. På politiets hjemmeside skriver de, at man kan anmelde vold enten telefonisk ved at ringe 114, eller ved at skrive til dem via e-mail. Du kan også møde personligt op på din nærmeste politistation.
Når du melder det, er det vigtigt at give så mange detaljer som muligt. Beskriv episoden på togstationen, hvad der skete, hvad han sagde, og hvordan det påvirkede dig.
At genbesøge en så svær oplevelse kan være følelsesmæssigt hårdt. Til gengæld tror jeg også, at det kan være et vigtigt skridt i din healing! At melde det anerkender, at det der skete, var forkert og giver dig muligheden for at tage magten tilbage. Det kan give dig en følelse af retfærdighed, og give dig den afslutning, som du fortjener. Samtidig kan du måske også være med til at hindre, at andre bliver udsat for det samme som dig.
Du skal vide, at du altid kan skrive til os i Bryd Tavsheden. Vores anonyme chatrådgivning er åben fra tirsdag - torsdag fra 17-20, hvor der altid sidder dygtige rådgivere, der gerne vil hjælpe dig. Vi tilbyder også samtaleforløb, hvor du får din helt egen rådgiver. Det er både gratis og anonymt. Hvis det lyder som noget for dig, kan du kontakte samtaler@brydtavsheden.dk
Husk at det vigtigste er, at du gør det, der føles rigtigt for dig. Der er altid hjælp at finde, og du har allerede taget det første skridt ved at skrive til os i brevkassen.
De varmeste hilsner,
Bryd Tavsheden