30/01/2025
Skal jeg gøre noget?
Min søster har en veninde i 8. klasser som bliver udsat for vold derhjemme. Hun bor alene sammen med sin mor og far. Hun er utryg ved at tage hjem fra skole, og kan ikke lide at være hjemme.
Jeg har snakket med min søster om veninden og hendes situation, og hun siger at veninden ikke vil have, at det bliver sagt til en voksen. Veninden er bange for at hendes forældre så vil finde ud af det, og at det bliver værre for hende at være hjemme.
Jeg kender ikke veninden personligt, men uanset hvad, er det hun bliver udsat for ikke okay
Mine forældre vil ret sikkert sige det til skolen hvis de får det at vide, så min søster har ikke sagt det til dem.
Det går meget imod mine principper ikke at sige noget, hvis jeg ved noget, især i den her grad, men jeg kan på den anden side også sagtens se at det kunne risikere at blive værre for veninden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Skal jeg sige det til nogen? Og i så fald hvem? Eller skal jeg lade det ligge?

Svar
Kære dig,
Mange tak for dit brev. Hvor er det bare virkelig godt, at du rækker ud og søger råd! Det viser, at du tager din søsters venindes situation alvorligt og ønsker at hjælpe hende. Det, du beskriver, lyder meget bekymrende, og du har helt ret i, at ingen bør opleve vold i hjemmet.
Det er forståeligt, at veninden er bange for, hvad der kan ske, hvis nogen fortæller det videre, men samtidig er det vigtigt at huske, at hun ikke skal stå alene med det.
Når man lever med vold, kan det føles meget usikkert at tage imod hjælp, men ofte kan det faktisk være det første skridt mod, at situationen ændrer sig til det bedre.
Du spørger, om du bør sige det til nogen – og ja, det er vigtigt, at en voksen får kendskab til hendes situation. Det kan være en lærer, en skolepsykolog, sundhedsplejersken, din og din søsters Forældrer eller en anden person, der har mulighed for at hjælpe på en tryg måde.
Hvis din søsters veninde ikke selv tør tage skridtet, kan du eller din søster opsøge en voksen, som kan tage hånd om situationen.
Hvis I er usikre på, hvordan I bedst gør det, eller hvis I har brug for flere råd, må i meget gerne kontakte vores chat eller telefonrådgivning her på hjemmesiden.
Her kan vi hjælpe jer med at gribe situationen godt an, uden at det føles som at svigte venindens tillid.
Du viser stort mod og omsorg ved at tage denne situation seriøst. Det kan være en svær balance at tage hensyn til venindens frygt, samtidig med at man ønsker at gøre det rigtige – men hun fortjener støtte, og det er ikke meningen, at I som venner og søskende skal bære denne bekymring alene.
Kh. Bryd Tavsheden