14/02/2025
Hans voldelige tendenser er kommet lidt til udtryk igen - Hvad jeg nu skal gøre?
Jeg er opvokset med vold i hjemeg meget fra min far. Jeg flyttede ud for 2 år siden og siden da er vores forhold blevet bedre. Jeg holder meget af ham men hans voldelige tendenser er kommet lidt til udtryk igen og jeg ved ikke hvad jeg nu skal gøre.

Svar
Kære dig,
Tak fordi du skriver ind til os. Jeg vil utroligt gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du fortæller mig, at du er opvokset med vold i hjemmet, og at din far og dig har fået et bedre forhold, efter du er flyttet hjemmefra.
For det første er jeg meget ked af at høre, at du er opvokset i et hjem med vold. Det fortjener ingen, og vold er aldrig nogensinde okay.
Jeg kan sagtens forstå, hvis det føles skræmmende, at din fars voldelige tendenser viser sig igen. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har delt dette med en god ven, et andet familiemedlem eller måske en tredje person, som du føler dig tryg ved? Vold er meget alvorligt, og jeg tror bestemt, at det vil hjælpe dig at kontakte nogle omkring dig, og dele det med dem - hvis du har modet til det, og du føler dig tryg nok til at dele det. Måske at de - ligesom jeg - kan rådgive dig, så du føler dig tryg og hørt.
Da du er over 18 år, og ikke længere bor hjemme, vil jeg gerne minde dig om, at du ikke behøver at være i kontakt med din far. Du har allerede bevist, at du kan beskytte dig selv ved at flytte ud og skabe afstand. Det var en vigtig beslutning, og måske er det tid til igen at sætte nogle klare grænser. Det betyder ikke, at du skal afskære ham helt, men at du skal finde en måde at passe på dig selv på. Måske skal kontakten være mere begrænset, måske skal den foregå mere på dine præmisser? Husk, at din sikkerhed er det vigtigste!
Du skal vide, at du altid kan kontakte vores anonyme chat. Den er åben tirsdag til torsdag fra 17.00-20.00, hvor der altid sidder dygtige rådgivere klar til at hjælpe.
Kære dig - du fortjener kun at være i en relation, hvor du føler dig tryg!
Pas godt på dig selv.
Kærlige hilsner,
Bryd Tavsheden.