18/02/2025
Efterskole og fordomme
Hej jeg har det svært med og være fra Afrika på min efterskole da alle lærerne taler om de gamle dage med slaver og kan altid mærke de hentyder til mig

Svar
Kære dig
Tak fordi du har taget kontakt til Brevkassen.
Det lyder ikke rart at føle, at lærerne hentyder til dig, når der bliver talt om bl.a. slaver på efterskolen.
Jeg får lyst til at spørge, om det er noget du har sagt højt til nogen? Måske har du sagt det højt eller måske kan du sige det højt til nogle af dine venner på efterskolen, dine forældre eller dine søskende. Måske kunne det være rart for dig, at snakke højt omkring det med nogen.
Jeg tænker også på, om du kunne have lyst til at sige det højt til lærere? At fortælle dem, at den måde de hentyder til dig på, når de snakker om slaver, gør dig utilpas, ked af det eller noget helt andet. Måske ved de slet ikke, at de kommer til at hentyde til dig, når der bliver snakket om bl.a. slaver, og måske ved de ikke, hvordan det påvirker dig. Jeg kunne forestille mig, at dine lærere har lyst at gøre efterskolen til et rart og trygt sted at være for alle - også dig.
Jeg håber, at du får snakket med nogen om det og så vil jeg også anbefale dig, at skrive til girltalk eller børnetelefonen, de rådgiver om problemer, der ikke specifikt handler om vold.
De bedste hilsner Bryd Tavsheden