03/03/2025
Jeg voksede op med en meget voldelig far som ikke kunne kontrollere sit temperament
,
Jeg står i en situation, hvor jeg ikke helt ved hvad jeg bedst skal gøre.
Jeg voksede op med en meget voldelig far som ikke kunne kontrollere sit temperament. Jeg er 30 år nu og været i psykologisk behandling i flere år. Jeg har også talt lidt ud med min far og han har undskyldt.
Mit problem er, at min far giftede sig med en ung kvinde for ca 8 år siden og har nu 2 små piger (6 og 8 år). Han forsikrer mig, at han ikke er voldelig (psykisk) men jeg går ofte og tænker på, om han mon kan risikere at komme ind i sine gamle handlemønstre. Desuden tror jeg ikke helt han selv er klar over, hvad forskellen mellem psykisk vold og konsekvent opdragelse er. Jeg ville være meget rolig, hvis han ville tage imod et tilbud hos jer, hvor han bliver rådgivet i, hvordan han kan undgå at bruge vold. Desværre er han meget benægtende og fortrænger alt, hvad der er ubehageligt for ham. Jeg tror derfor ikke, at jeg kan overbevise ham til at kontakte jer.
Har I råd til mig, hvordan jeg kan bedre situationen?
Mvh
Anonym

Svar
Kære dig
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os.
Hvor er du bare betænksom, og hvor er dine søskende heldige, at de har dig, der tænker så meget på dem. Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer, og jeg bliver nysgerrig på, om der har været nogle hændelser, som giver dig en fornemmelse af, at han udøver psykisk vold, samt hvordan du har oplevet psykisk vold fra din far.
Vores målgruppe i Bryd Tavsheden er unge fra 13-24 år, så her stikker din far desværre lidt ud i forhold til at komme i samtaleforløb hos os. Jeg vil derfor henvise til, at du kontakter ”Lev uden vold”, hvis det er ham, som du ønsker hjælp til. Du kan ringe til dem på 1888
Ellers er du meget velkommen til at skrive til os i chatten fra 17-20 fra tirsdag til torsdag. Her kan vi skrive meget mere om, hvordan du selv har oplevet psykisk vold, hvilke konsekvenser det har haft, samt hvordan du oplever, at din far er overfor dine søskende.
Jeg ønsker dig alt held og lykke.
De bedste hilsner Bryd Tavsheden