21/10/2025
Jeg søger hjælp til mit forhold: jeg har vredesproblemer
Jeg søger hjælp til mit forhold. Jeg er kærester med Rasmus, som er 20, og vi føler begge at jeg råber for meget og har vredesproblemer. Vi bor sammen, har kanin og ikke meget plads da det er 1 mands lejlighed. Jeg bliver tit frustreret, især fordi jeg føler at han er inkompetent eller ikke får lavet sine pligter i hjemmet, feks har han adskillige gange lovet at tage opvasken, men ikke fået det gjort i flere dage. Han har adhd og autisme, og kommer fra et hjem med en far der selv har råbt og haft adskillige problemer, det er en anden sag men Rasmus har adskillige trauma derfra, og derfor er det især et problem. Jeg vil gerne være mere forstående og give ham bedre plads, samt sikre at han føler sig sikker herhjemme.

Svar
Først og fremmest tak for dit brev! Det er en rigtig god start, at du sætter ord på dine vredesproblemer og ønsker at blive bedre til at tackle vreden og rumme Rasmus, så han kan føle sig tryg i jeres forhold. Det er en rigtig god start.
Det er selvfølgelig ikke holdbart, at man er ene om at overholde de huslige pligter - af den grund forstår jeg godt, at du kan blive frustreret. Dog er det aldrig hensigtsmæssigt at handle i vrede og hæve stemmen. Det lyder til, at Rasmus har brug for meget forståelse, men samtidig skal I også kunne bo sammen på en måde, der er behagelig for jer begge. Du skriver, at Rasmus er "inkompetent"... Det kan være en meget hård måde at se og fortolke ham på. Her stiller jeg mig nysgerrig på, om der ligger noget dybere i den udtalelse, og om det eventuelt handler om mere/andet end de huslige pligter?
Jeg får også lyst til at spørge, om du har nogen måder, hvorpå du håndterer denne vrede. Du skriver, at du har vredesproblemer - hvordan tackler du dem? Kunne det være en mulighed at gå/løbe sig en tur, når du bliver frustreret og så vende tilbage og have en stille og rolig snak om det efterfølgende? Eller skrive dine tanker og følelser ned? Så er det, nemlig ikke er noget, der går udover Rasmus, og måske bliver det nemmere at håndtere jeres konflikter, når der er faldet lidt ro på, og I kan tale om tingene på en konstruktiv måde.
En mulighed for jer kunne være at starte i parterapi, da det kan være et rart miljø, hvor I begge to kan føle jer hørt, set og anerkendt, og ikke mindst få nogle professionelle indsigter og værktøjer, som I kan bruge sammen i forholdet. Især hvis I gerne vil forblive sammen fremadrettet.
Håber I finder ud af det. Vi ønsker jer alt det bedste.
Mange hilsener
Bryd Tavsheden