01/11/2025
Er jeg blevet voltaget/seksuelt krænket?
Er jeg blevet voltaget/seksuelt krænket. Hvis jeg sagde nej da han prøvede at give mig finger. Men endte med at sige ja til sidst fordi han blev ved med at prøve, og jeg havde en dårlig følelse indeni imens og lang tid efter. Også i dag selvom det lang tid siden. Det skal lige siges at vi var fulde men ikke så fulde at man ikke kunne tænke klart. Han er også min ven, men kan stadig ikke kigge normalt på ham.

Svar
Kære dig
Tak for dit brev.
For at svare helt kort på dit spørgsmål: Ja, det er du. Når der er tale om sex uden samtykke er det et seksuelt overgreb.
Man behøver ikke være udsat for tvang, vold eller trusler om vold for at der er tale om en voldtægt eller et seksuelt overgreb. Ofte er det misforståelser, forudgående flirt eller alkohol, der gør kommunikationen uklar, men det ændrer ikke på, at det er dig der bestemmer over din krop og hvis ikke du giver dit samtykke, så er det et overgreb.
Mange unge som udsættes for seksuelle overgreb, oplever at det er jævnaldrende venner eller bekendte som udsætter dem for overgrebet. Det gør det selvfølgelig svært at håndtere efterfølgende, da man nødvendigvis vil mødes eller støde ind i hinanden, ligesom det kan være svært at fortælle det til nogen. Det ændrer dog ikke på at det er et overgreb og det er ulovligt.
Det kan været svært at kommer "ovenpå" igen efter et seksuelt overgreb og det kan derfor også være gavnligt at tale med nogen om det - nogen som kender til hvordan man skal håndtere den proces det kan være at komme igennem følelsesmæssigt. Du altid velkommen til at kontakte Bryd Tavsheden på chatten eller telefon, tirsdag-torsdag mellem 17:00 og 20:00, så vi kan rådgive dig yderligere. Jeg kan også anbefale dig at kontakte Sexlinien eller Offerådgivningen.
Jeg ønsker dig al held og lykke.
De Bedste Hilsner
Bryd Tavsheden