01/12/2025
Jeg føler at grænserne er blevet overskredet alt for meget
Hejsa…
Jeg har været sammen med min kæreste siden december 2023 og jeg føler at grænserne er blevet overskredet alt for meget, han er 21 år (4 år ældre end mig) og det startede allerede tilbage i marts 2024 hvor han lyver om hvor han er (mens jeg ligger hjemme i vores seng), manipulere med mig, er mig utro og giver mig skylden for han overhovedet har et behov, siger jeg ikke må snakke med drenge/hans kammerater fordi jeg finder ud af alt det han laver/skriver med piger bag min ryg, råber og skriger altid af mig når der er det mindste galt, slår huller i vores væg når han bliver for sur… Men jeg har prøvet så mange gange at gå fra ham men ender altid tilbage med ham, hvad kan jeg dog gøre???? Kh en ung pige

Svar
Kære du
Tak for at skrive ind til os, det kræver en del mod, så det er super godt at du har taget dette første skridt.
Det lyder ikke som et rart forhold at være i, ud fra det du beskriver. Du nævner at han manipulerer med dig, er dig utro, kontrollerer hvem du må snakke med, samt råber og skriger af dig og slår huller i væggene. Alt det går ind under psykisk vold, hvilket ikke er noget en kæreste bør udsætte sin partner for, ikke hvis de elsker og respekter én. Som du selv siger, så er grænsen blevet overtrådt og den måde du bliver behandlet, er slet ikke fair og i orden. Det du beskriver lyder meget som et mønster, både et voldsmønster og et mønster ift. at slå op og komme sammen igen. Når der tale om psykisk vold, så er det ikke altid nemt at bryde mønsteret, hvilket også kan forklare at du ender sammen med ham igen. Det kan være grundet at dit selvværd er blevet påvirket og at dine grænser er blevet overtrådt så mange gange, dermed at man finder sig i mere. Men du skal vide at du altid har lov til at sige fra, du skal også vide at vold har det med at udvikle sig, så det kan blive endnu værre. Jeg vil opfordre dig til at tale med nogen flere om det, dem du føler dig tryg med. Det lyder også til at du egentlig ved, at du ikke bør finde dig i det han udsætter dig for. Du er stadig ung i gang med at finde ud af hvad der er ”normalt” i et forhold, det du oplever, er ikke normalt og kan blive betegnet som et voldeligt forhold, så der skal du sætte en grænse.
Du er mere end velkommen til at skrive ind til os på vores chat eller ringe til os, vi har åbent tirsdag, onsdag, torsdag mellem 17 og 20.
Jeg håber du finder ud af det, mange gange held og lykke!
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden