17/12/2025
Bliver jeg manipuleret eller finder jeg mig i for meget?
Hey min kæreste og jeg har lidt problemer i hverdagen. Vi har været sammen i 7 måneder og det gået helt okay især i sommers hvor alt lidt var lys og glade dage. Da hverdagen kom mistede han lidt tiden til mig. Han træner og er ude med sine venner rigtig tit også arbejde han også til 17 hver dag, ogås træning efter osv. han bor 1,5 time væk fra mig og vi har for det meste været hos ham så jeg har skulle tage afsted ved 18 tiden i hverdagen også taget afsted igen ved 6 tiden om morgnen for at komme i skole. Han er når jeg kommer rigitg træt og vi sover for det meste. Jeg er rigtig ked af at han har så lidt tid til hvad jeg syntes er vigtigeste. Lige nu er vi på en såkaldt pause slået op agtig fordi han for to uger siden kom til mig og sagde at han ville tage afsted til Kina i 16 dage henover julen. Han sagde det om mandagen og tog afsted torsdag. Hele vores jul og planer blev glemt og han tog bare afsted. Det har jeg været rigtig ked af og vi har slet ikke kunne enes over det. Vi vælger så at sådan halvt slå op hvor han direkte 5 min efter skriver til nogle piger osv, imens han sidder og skriver til mig at vi skal love hinanden at vi er låst fordi han ikke vil have det dårligt med at jeg er i byen osv. hvad gør jeg? Bliver jeg manipuleret eller finder jeg mig i for meget?

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Det lyder som en rigtig svær situation du står i, og jeg er glad for at du skriver ind til os. Du spørger om det du oplever, er manipulation og det er ikke altid nemt at svare på ud fra et kort skriv. Når det så er sagt, så handler manipulation tit om at kontrollere den anden part, at få dem til at gøre bestemte ting og opføre sig på bestemte måder, som personen måske ikke har lyst til.
Det jeg bider mærke i det du skriver er, at din kæreste gerne vil have en frihed til at gøre hvad han vil, ift. at han skriver til andre piger lige efter jeres pause, samtidig med at han ikke vil have at du tager i byen. Han vil gerne have at I skal være låst, men er han selv låst? Eller har han tænkt sig at udforske nye ting, imens han gerne vil fastholde dig som en trofast partner, der stadig er der når han vender retur fra sin tur til Kina, det kan nemlig lyde lidt dobbeltmoralsk. Derudover kan det også lyde lidt kontrollerende. at han ikke vil have at du tager i byen, hvor hans argument er at han vil få det dårligt over det. Her kunne det tyde på at han forsøger at give dig dårlig samvittighed, og at du skal tage højde for hans følelser, men har han dine følelser in mente? Uden at jeg ved meget om jeres forhold, så føler jeg at du giver udtryk for at forholdet er ulige og at det er mest på hans præmisser. At det er dig der skal tage over til ham og rejse 1.5 time, for så at stå tidligt op og tage af sted i skole. At han ikke har så meget tid til dig og de vigtige ting og at det er ham der har forslået at tage en pause, fordi han skal rejse (sådan jeg forstod det). Det kan godt lyde til at denne situation med pausen, får bægeret til at fylde over for dig.
Man burde, i et kæresteforhold, kunne tage på en rejse uden at tage en pause, fordi man jo stoler på hinanden og elsker hinanden nok til også at være sammen når man er hjemme fra den tur, medmindre man vil være single på sin tur.
Jeg synes at I skal tage en rigtig god snak om det, og jeg synes det er helt fair at du får sat nogen grænser og at I får forventningsafstemt, hvad jeres relation skal være. Din mavefornemmelse er i hvert fald ikke forkert og jeg kan sagtens forstå at du går rundt, med de følelser som du gør.
Jeg håber at du kan bruger svaret til noget. Mange gange held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden