04/01/2026
Jeg har fået af vide at det han gjorde mod mig var vold og voldtægt
Hej brydtavsheden jeg er en 14 pige som har været i et virkelig dårligt forhold fra 12-14 og jeg har virkelig kæmpet med hvad der er sket efter vi slog op og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre fordi er stadig sur over at han bare får lov til at gå rundt som om ingenting er sket og det fylder stadig rigtig meget fordi det var 2 lange år af mit liv jeg brugte på at blive behandlet dårligt og jeg har fået af vide at det han gjorde mod mig var vold og voldtægt og jeg prøver virkelig at benægte at det er sandt men jeg er begyndt at kunne se at det er rigtig. Jeg føler mig også bare brugt fordi han var 16-18 og han vil næsten kun være sammen med mig for sex og når jeg ikke gad vil han bare tage tøjet af mig end til jeg sagde ja. Og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor og far fordi de troede at han var virkelig sød og det var han bare virkelig ikke i være fald imod mig og har stadigvæk billeder af mine blå mærker og billeder fra efter han kvæget mig og vil virkelig gerne have hjælp til om jeg kan melde ham eller bare gøre et eller andet fordi det vil virkelig hjælpe mig med at finde fred

Svar
Kære du
Tak for dit brev, det kræver så meget mod at skrive ind, når man har været igennem så ubehagelige oplevelser som du har. Så det skal du have kæmpe ros for. De episoder du beskriver med overgreb, går helt klart ind under kategorien seksualiseret vold, som også inkluderer voldtægt. Det er derfor godt at du ikke længere benægter det og kan se at det var vold og at det ikke var okay. Den slags kan nemlig være enormt svært, især når man har været i forholdet i 2 år og ens grænser konstant er blevet overskredet. Det giver også god mening når du skriver at du har følt dig brugt, hvis din ekskærestes primære fokus var sex, og hvis man også tager aldersforskellen i betragtning. Hertil vil jeg også gøre dig opmærksom på at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Dvs. at det er ulovligt for en person over 15 år at være sammen med en person der er under 15 år. Så hvis han har været 16 og du har været 12 år, så er der tale om et brud på loven. Du fortæller også at du har taget billeder af de blå mærker du har fået af ham. Det viser mig at du har vidst at det der foregik, ikke var okay og at du på trods af den svære situation du stod i, har været i stand til at handle og gøre det helt rigtige i situationen. Disse blå mærker og mærker fra kvælertag, fortæller mig at der også har været fysisk vold i forholdet. Især kvælertag er en meget grov form for fysisk vold, hvor konsekvenserne let kan blive fatale. Når man tager alt det i betragtning, så kan jeg så godt forstå at du ikke vil have, at han slipper afsted med det uden konsekvenser. Både pga. de traumer det kan have skabt for dig, og fordi han muligvis kan udsætte en anden for det samme i fremtiden. Du nævner selv at tale med dine forældre om det, og selvom det kan føles enormt grænseoverskridende, så tror jeg at det kan være en rigtig god idé. Når du fortæller dem om dine oplevelser og hvad du er blevet udsat for, så er jeg sikker på at de kommer til at kunne gribe dig og hjælpe dig, også selvom de har haft et andet billede af din eks. Som forældre vil man altid beskytte og være der for sit barn, og det kan de kun hvis du lukker dem ind. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at samle modet og få det sagt højt til dine forældre, en idé kunne derfor være at du viste dem både dit brev og det svar jeg skriver til dig her. Det kan åbne op for snakken og kan måske gøre det lettere for dig at sætte ord på alle de ting du har været igennem og som du stadig går igennem. Sammen kan i tale om en eventuel politianmeldelse, fordi der er helt klart tale om flere overtrædelser af loven, som kan få konsekvenser for din eks. Hertil er det også rigtig godt at du har dokumentation af volden, i form af billeder.
Du skal også vide at du er mere end velkommen til at kontakte Bryd Tavsheden, gennem vores chat eller telefon, tirsdag-torsdag mellem 17:00 og 20:00.
Derudover tilbyder vi også gratis samtaleforløb hos Bryd Tavsheden, hvor man kan få tilkoblet en fast rådgiver, som man kan tale med, enten online eller fysisk. Du kan finde info omkring alt dette på vores hjemmeside.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden