12/01/2026
Jeg vil bare vide hvad der er galt med mig
Hej jeg hedder K jeg har haft det rigtig svært igennem tiden med skole og alle mulige ting det eneste jeg ikke ved det er om jeg er deprimeret eller ej for nogle gange får jeg at vide at jeg ligner en der er deprimeret nogle gange får jeg at vide jeg ligner en der er glad Før i tiden havde jeg været på mange forskellige skoler Lige nu er det her min fjerde skolegård på og jeg er rigtig glad for den jeg startede på en skole i byen X og så flyttede jeg i skole fordi jeg blev mobbet så flyttede jeg skole til en anden i XX, der blev jeg mobbet og læreren var efter mig hele tiden så flyttede jeg til en ny skole i byen XXX og der var en lærer der sagde til mig at jeg bare burde dræbe mig eller/hun sagde kan du ikke sætte dig ned og holde din kæft eller jeg kvæler dig og efter alle de gange har jeg været rigtig ked af det følt mig ensom selvom jeg har venner følsom som om der ikke nogen der gider mig og alt mulig og hele tiden ked af det og ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre får nogle gange føler jeg bare slet ikke de forstår mig og for det meste ignorerer de mig det er også rigtig svært derhjemme fordi min mor hun har ADHD og det sammen med min søster som der er ADHD autisme så er det rigtigt svært det derhjemme fordi min mor hele tiden bliver sur og så går det ud over os andre jeg vil bare vide hvad der er galt med mig kh K

Svar
Kære du
Det lyder til at du går igennem en hel masse svære ting i dit liv, og jeg er rigtig glad for at du rækker ud og sætter ord på det. Det er ikke nemt at gøre og kræver en del mod, så det er super godt gået!
Du beskriver flere dårlige oplevelser, som har gjort at du har skiftet skole flere gange, både med mobning og med lærere der har brugt et meget grænseoverskridende sprog overfor dig. Jeg er ked af at du har haft de oplevelser og at du har haft svært ved at finde en skole, hvor du føler dig tryg og glad. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er du landet på en skole nu, hvor du har det godt. Du beskriver også at du har venner, hvilken igen er dejligt. Men du beskriver at du fortsat er ked af det og at de oplevelser du har haft gør at du stadig har det svært, og at selvom du har venner, så føles det stadig som om ingen gider dig. Det giver rigtig god mening at det kan føles sådan, når man har oplevet mobning, det kan gøre det svært at føle sig tilpas og føle at andre gerne vil én. Men det at du har det godt på den nye skole og at du har venner, lyder på mig til at du egentlig har det en del bedre og at der er folk omkring dig, som gerne vil være dine venner. Man skal måske bare vænne sig til det, når man har oplevet det modsatte før.
Det jeg også bider mærke i, i dit brev, er at du ikke føler du kan tale med dine forældre om det du oplever og at du er ked af det. At du føler du bliver ignoreret, misforstået og at din mor kan blive vred og lade det gå udover jer andre. Når man tager alt det med i betragtning, så forstår jeg godt at det kan være svært for dig at snakke om de ting der svære eller at du er ked af det. Det er sådan at hos Bryd Tavsheden beskæftiger vi os med børn og unge der oplever vold i familien eller i kæresteforhold. Ud fra det brev du har sendt, kan jeg have svært ved at vide om du oplever vold derhjemme. Fx ville jeg gerne have spurgt dig mere ind til din familie og om du oplever nogle ting der, som kan blive betegnet som vold. Hvis du er i tvivl om det, er du velkommen til at skrive ind til os i vores chat tirsdag-torsdag, mellem 17-20. Hvis du føler at det handler mere om den mobning du har oplevet og at du generelt kan føle dig mere deprimeret og ked af det, så synes jeg du skal kontakte Børnetelefonen eller Girltalk, det er begge steder der er gode til at hjælpe børn og unge, der går igennem svære tider og har haft dårlige oplevelser.
Og et svar på din sidste sætning; der er intet galt med dig, du har bare været igennem en hel masse svære ting. Det er ikke din skyld og du har ikke fortjent den slags behandling af andre børn og voksne. Det er der ingen børn der fortjener.
Jeg håber at det hele bliver lidt lettere, mange gange held og lykke!
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden