01/02/2026
I tvivl om vold
Hej jeg er en pige på 17, har været i et forhold on and off i snart 2 år, dog havde vi en pause på sådan 7 måneder hvor vil slet ikke snakkede en gang. Vi har lige sluttet det for alvor, og har slet ikke nogle kontakt, det har vi ihvertfald ikke haft i en dag nu. Jeg har gerne ville stoppe det længe med ham fordi fordi han har været mig utro og lyver for mig. Han er rigtig god til at lyve, jeg tror næsten han har været mig utro igennem hele forholdet, det ihverfald sådan det lyder når jeg snakker med hans venner. Jeg bostede ham også engang i at side og skrive med sin eks kæreste, imens jeg var gravid med hans barn, som HAN prøvede at overtale mig til at beholde. Didi (min eks) har haft en meget traumatisk bagrund, og aldrig rigtigt haft en familie som har passet på ham, hvilket er endt ud i han ikke har det for godt den dag idag. Jeg har på en eller anden måde følt jeg har skulle "rede" ham og vise ham at verden ikke er så kold som den har været for ham indtil nu. Som sagt har jeg prøvet længe at stoppe det med ham, fordi jeg ikke kan stole på ham, men så snart han skriver føler jeg et behov for at svare. Jeg tror også han ved at han har mig lige hvor han vil, og han næsten kan gøre alt også kommer jeg løbende tilbage til ham. Samentidig når jeg konfrontere ham med ting han har gjort vender han den om og bliver sur på mig og siger ting som "Hvorfor har du skrevet med mine venner?" eller så kommer han op med noget andet jeg har gjort, så jeg for skyld følelse og får lyst til at blive med ham. Han blev også virkelig tit sur på mig over meget små ting, som at ikke svarede ham da jeg var i skole, når han blev sur kunne han finde på bare at ignorere mig, det kunne være alt fra et par timer til flere dage, hvor jeg slet ikke kunne komme i kontakt med ham. Jeg kan bare mærke hvor meget han har taget mig ned, sådan jeg har haft det fint uden ham, men han har på en eller anden måde fået det til at se sort ud når jeg ikke har ham, selvom vi altid skændes når vi var sammen. Jeg ved godt det normalt at være ked af det lige efter et breakup, men ja. Har ihverfald haft mistanke om det her er psykisk vold, det har mine tæteste ihverfald sagt til mig det er.

Svar
Kære du,
Det lyder til, at du står i en vanskelig og forvirrende situation. Det er virkelig modigt af dig at skrive til os og fortælle, hvordan du har det. Det er virkelig sejt af dig, at du tør at gå fra ham, men jeg kan godt forstå, at når han skriver igen, at du har lyst til at prøve igen.
Ud fra det, du skriver, lyder det til, at det har været et svært forhold for dig at være i. Det er svært for os at vide, om det er psykisk vold, når vi ikke kender den konkrete situation. Når han giver dig skyldfølelse, og du får følelsen af at skulle fortsætte i et forhold med ham, og når han også bliver sur over små ting, kan jeg godt forstå, at det påvirker dig og har taget meget på dig.
Jeg vil gerne informere dig om definitionen på, hvad psykisk vold er:
”Psykisk vold er en form for vold, der udføres gentagne gange gennem ord og handlinger med det formål at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Det er en vedvarende form for vold, der sigter mod at dominere, afskrække, true eller forårsage smerte.”
Du kan eventuelt læse mere om, hvad psykisk vold er, på vores hjemmeside via dette link: https://brydtavsheden.dk/viden-om-vold-bryd-tavsheden/hvad-er-vold-bryd-tavsheden/