12/02/2026
Hvornår er vold, vold?
Hej
Jeg har i dag snakket med min far. Kort sagt spurgte han hvorfor vi havde et dårligt forhold og jeg fortalte ham, at han var voldelig. Han sagde: Voldelig? Mig? Mod hvem?
Jeg sagde, tja du kan starte med mig. Han spurgte hvordan han havde været voldelig mod mig og jeg fortalte ham at tage fat i armen på nogen og tvinge dem til noget, er vold.
Så sagde han: hvem siger at det er vold? Vold er jo strafbart. Domstolene er dem der bestemmer hvornår noget er vold.
Og det var så der jeg tænkte, hvornår gælder noget som vold i følge domstolene? Og hvornår kan man blive straffet for det? Og kan i evt. give mig noget konkret som jeg kan vise til ham??
Min mor har også sagt han er manipulerende. Er det manipulation?

Svar
Kære du,
Mange tak for dit brev, og hvor er det godt, at du skriver til os.
Du skriver, at din far har været voldelig mod dig, og at han har tvunget dig til noget. Du skriver også, at du har snakket med ham om det, men at han ikke ser sine handlinger som værende vold. Jeg synes virkelig, det er modigt af dig at snakke med din far om det, og hvor må det være svært ikke at blive anerkendt i din oplevelse. Desuden synes jeg også, at du er modig for at tale højt om en oplevelse, du ikke synes er okay.
Du spørger, om det er manipulation. Manipulation handler tit om at kontrollere den anden part, at få dem til at gøre bestemte ting og opføre sig på bestemte måder, som personen måske ikke har lyst til. Jeg synes derfor, det kan være svært at vurdere, om det er manipulation, da jeg ikke har været med til at opleve de situationer, du beskriver.
Som du kan læse inde på vores hjemmeside, kan vold have mange former og udtryk. Det er vold at blive slået, men det er også vold, hvis der bliver gjort skade på ens ting, hvis man bliver overvåget, eller hvis man gentagne gange bliver psykisk krænket. Vold er en handling eller en trussel, som overskrider en persons grænser, eller som skader, skræmmer eller smerter personen – uanset om personen er et barn eller en voksen.
Du kan læse mere om, hvad vold er, inde på vores hjemmeside:
https://brydtavsheden.dk/viden-om-vold-bryd-tavsheden/hvad-er-vold-bryd-tavsheden/
Vold er også vold, før det går til domstolene, og voksne må aldrig bruge vold eller tvang mod børn. Det er altid den voksnes ansvar at passe på barnet og sikre dets tryghed. Jeg vil derfor råde dig til at snakke med en anden voksen, du føler dig tryg ved, som fx kunne være din mor, et familiemedlem eller en anden.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at det er en hjælp.
Ønsker dig alt held og lykke.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden