26/02/2019
Jeg er i tvivl om han er OK
Hej. Jeg har en kæreste, som er en voksen mand midt i 30\\\'erne. Han har været udsat for grov fysisk vold, og i den forbindelse også psykisk, negativ social kontrol, økonomisk og materiel vold. Han siger selv, at han har bearbejdet det. Men han forsvarer stadigvæk, og det er tydeligt, at han ikke har bearbejdet det. Han føler, at han har svigtet hans mor, at han ikke var der for hende, og at han ikke har passet på hende. - hvilket jo ofte ses hos drenge. Han har ikke umiddelbart nogle sener af det og er velfungerende i dag. Han bliver voldsomt vred, når noget handler om hans mor eller hans barndom. Det var hans stedfar som udførte volden og han har ikke kontakt til ham i dag. Min bekymring går på, at jeg er bange for konsekvenserne senere hen. Jeg tænker, når han stadigvæk forsvarer, så må det være fordi han endnu ikke er kommet til erkendelse om, at det her var forkert. Han har aldrig slået mig eller været voldelig overfor mig, men han bliver hurtigt vred, hvis jeg presser ham. Han tager stærkt afstand fra det, men alligevel kan jeg ikke lade være med at være bekymret for, om han kunne være i risiko for selv at ty til vold, hvis vi fik børn sammen. Jeg tænker på, hvor lidt tålmodig og rummelig han i forvejen er. Man ved jo, at vold avler vold. Jeg er i tvivl om, han er OK. Og jeg ved ikke om det mere er mit behov end hans, at jeg synes, han skal have hjælp til at få det bearbejdet. Jeg spørg ind til det, og forsøger ikke at være fordømmende. Kan det være et problem, at han ikke har fået det bearbejdet?

Svar
Kære pige 27 år, Tak for dit brev. Du skriver at du er kæreste med en lidt ældre mand, som har været udsat for en vold og krænkelser som barn, og at du er bekymret for hvorvidt han har bearbejdet det, da han kan blive voldsom vred og fornægtende når han bliver presset. Jeg kan også forstå på dit brev, at din bekymring handler om hvordan han vil håndetere vreden, hvis I skulle få børn sammen. Jeg tænker at der er en grund til din bekymring, da du ikke fornemmer at han er i stand til at regulere sine følelser når han bliver udsat for pres. Det kan ofte være svært selv at vurdere om tidligere traumer er bearbejdet, men hvis du er usikker på hvordan han vil reagere hvis I stifter familie, er det vigtigt at adressere den bekymring. Du skriver ligeledes, at du er i tvivl om det er dit eller hans behov, men udfra dit brev, kan jeg læse at du også har et behov for, at han får en større bevidsthed omkring sin vrede - og nogle redskaber til at håndtere den. Jeg kunne derfor foreslå jer at besøge en parterapeut, således at du kan få støtte til at give udtryk for den usikkerhed du oplever når han kommer i kontakt med sin voldsomme vrede, som sagtens kunne have forbindelse til de krænkende oplevelser, han er blevet udsat for som barn.
Bedste hilsner
Camilla