13/01/2025
Fysisk og psykisk voldelige forældre siden jeg var helt lille
Hej,
Hvordan kan jeg få hjælp, hvis jeg tror mine forældre er narcissister?
Jeg er meget påvirket af angst og min mor ved hvad jeg laver 24/7, da jeg hverken arbejder eller går i skole.
Mine forældre er meget kontrollerende i forhold til, hvem jeg snakker med, omkring hvordan jeg har det. De mener ikke at nogen udefra kan hjælpe, hvor jeg mener, at jeg har brug for, at nogen udefra hjælper.
De har også været fysisk og psykisk voldelige siden jeg var helt lille. Please hjælp.

Svar
Kære dig
Hvor er det godt at du skriver til Bryd Tavsheden.
Det at du skriver til os og det du skriver, bekræfter at du har brug for hjælp. Hvis du mener du har brug for hjælp, så har du brug for hjælp. Det er udelukkende din vurdering og ikke dine forældres. Det er dig der ved hvordan du har det og hvad du har brug for.
Det lyder som om du befinder dig i en svær situation med nogle kontrollerede forældre. Dette understreger du også ved at fortælle, at de har været både fysik og psykisk voldelige, siden du var helt lille. Det er altså lang tid du har været udsat for vold og psykisk belastning, stress og angst og det er alvorligt og skadeligt. Dine forældre har været vandt til at dominere dig, bestemme over dig og kontrollere dig, hvilket det lyder som om de fortsat forsøger på. Det er dermed også min vurdering at det er vigtigt, at du får hjælp til at få bearbejdet og talt om din opvækst og det du har været udsat for samt arbejdet med din angst.
Du skriver du er 19 år gammel. Det betyder at du er myndig og har ret til selv at bestemme og træffe beslutninger i dit liv – også i forhold til hvilken hjælp du evt. ønsker og vil modtage.
Der er lidt forskellige muligheder, som du kan overveje ud fra din situation. Ud fra det du skriver i dit brev ved jeg ikke helt hvor og med hvad det er bedst at starte. Det er også lidt uklart hvilke muligheder du har for at skaffe dig hjælp i forhold til hvor meget kontrol du er udsat for derhjemme, men her er lidt forslag, som jeg håber du kan bruge:
Du kan kontakte din læge og få en snak om hvordan du har det psykisk og evt. blive henvist vider til et behandlingstilbud.
Du kan tage fat i din kommune med henblik på at tale med en socialrådgiver som kan hjælpe dig med hvilke muligheder der evt. er for at komme væk hjemmefra eller i beskæftigelse, job/uddannelse.
Der er også mulighed for at tale med forskellige organisationer, f.eks. os i Bryd Tavsheden, hvis du vil starte med at bliver lidt klogere på hvad det er du er og har været udsat for, samt at perspektivere din situation lidt mere. Dermed kan vi også hjælpe dig bedre og rådgive dig ift. hvad der kunne være et godt næste skridt. Vi sidder klar ved chatten og telefonen tirsdag, onsdag og torsdag fra 17-20 og vi vil meget gerne høre fra dig.
Det allervigtigste er at du får den hjælp, som du helt sikkert ønsker og har brug for.
Jeg håber at høre fra dig på chat eller telefon og ønsker dig alt det bedste.
Sofie/Bryd Tavsheden