31/12/2021
Jeg blev anklaget for at have rørt hende
Jeg ryster i mine hænder når jeg skriver, fordi det er sådan et kæmpe traume i mit liv. For et par år siden løj en (tidligere) veninde om at jeg havde rørt hende (ligge i ske uden samtykke) en nat hun boede hos mig. Jeg har aldrig rørt hende sådan, det ved jeg! Anklagen begyndte efter at jeg havde afvist hende (hun skrev et kærlighedsbrev fyldt med hjerter). Jeg havde (og har) en kæreste og var ikke interesseret i min veninde som mere end bare venner. Efter anklagen stoppede jeg al kontakt med veninden (som heldigvis ikke er dansk og bor i udlandet). Dagene efter anklagen kunne jeg intet, jeg kastede ofte op, og det er kun fordi jeg har en sød kæreste og en god psykolog at jeg har overlevet. Vi lever i et samfund hvor der bliver lavet meget "victim blaming" på drenge og mænd der bliver falsk anklaget. Det er enormt svært at snakke om. Det er desværre tabu at snakke om. Jeg er bange for at jeg vil blive falsk anklaget igen. Jeg har en del veninder, men kan blive bange når jeg er i alene med dem. Nu har jeg en anden veninde der gerne vil bo hos mig, men jeg bliver bange og får flash backs fra den falske anklage. Hvordan kan jeg stole på piger og kvinder igen?

Svar
Kære mand på 23 år.
Jeg tror bestemt ikke at du er alene med denne frygt for at anklaget for noget du ikke mener at have gjort.
Jeg tænker du skal prøve at se det som, at det i virkeligheden er hende (og andre kvinder der klager falsk) der har nogle problemer som de kæmper med. noget af det bundet formentlig i en usikkerhed og er noget der raser inden i dem selv.
Derfor skal du selvfølgelig ikke bruge dit liv på at være nervøs. Jeg synes du skal tale med din læge og evt bede om en henvisning til en psykolog og få talt det hele igennem. Det er voldsomt at blive anklaget for noget man ikke har gjort og det skal selvfølgelig bearbejdes ligesom alle andre traumer.
Jeg ønsker dig al held og lykke
Bryd tavsheden