05/01/2022
Jeg ville bare dele mine tanker
Hej, jeg har altid tanke om, at jeg egentlig bare gerne vil væk fra alt og alle, og starte et nyt live. Følger mig ikke placeret på det rigtig sted, og følger at selvom alting går som det skal, og at jeg ikke kan gøre mit live mere interessant, så følger jeg alligevel at jeg ikke kan opnå den fred, jeg havde da jeg var lille. Og når jeg mener fred, så mener jeg at alt bare var så enkelt, og når jeg blev Holt ude hele tiden, da jeg var lille tænkte, jeg bare at det var fordi, at jeg var overvægtig, men nu har jeg tabt mig 60 kilo, og jeg kan aldrig se ud ligesom alle andre, unge da min krop smadret efter alle de kilo.
Min hverdag er meget stramt, men det er okay fordi, så kan jeg løbe væk fra, alle de tanker der køre rundt i mit hovedet. Jeg står op kl 6 om morgen og tager i skole og tager hjem kl 17. derefter tager jeg på arbejde kl 18 til 20 og derefter tager jeg ind og træner og er hjemme kl 21.30 også når jeg lige at gøre mig klar til at sove omkring 22.30.
Jeg har det ret sværet fagligt, og lærte først at læse, og skrive da jeg gik i 7 klasse fordi, jeg blev sendt til en special klasse. Men har fået ekstra privat undervisning i nu 2 år ved siden af skole, og det danske har jeg selv knoklet mig frem til. Jeg er startet på gym og føler, at jeg følger godt med, men da jeg så fik af vide, hvor jeg lå fagligt i fagene, fik jeg middel med pil ned af, også i de fag jeg følger ret godt med i. Da jeg så spurte, hvordan det kunne lade sig gøre mente min lærer, at jeg skulle have det fortalt nogen par gange, før jeg fik fat i hvodan tingene hang sammen, og at de andre elever ikke behøvet at få det forklaret er pr. Gange, men det er jo fordi, at de bare gerne vil have svaret, og komme videre da det ikke interesserer dem, og så brugte han også argumentet for, at jeg havde det svarer end de andre i timerne, da jeg er til lektiecafé hver dag.
Men det syndes jeg er noget vrøvl fordi, at jeg spøger også ind til det fordi det interesserer mig, og at jeg gerne vil lære mere og få det godt forstået, så jeg kan være godt klar til eksamen. Og det med lektiecafé er egentlig bare for at lave min lektier i skolen i stedet for derhjemme, og hvis jeg ikke har lektier for, så laver jeg noget ekstra, så jeg er foran, og kan følge ekstra godt med i faget.
Jeg vil egentlig bare gerne have den uddannelse, jeg brander efter at få, og rejse væk og lægge alt bag mig.
Men når alt kommer til alt ville jeg bare gerne dele mine tanker og høre om der er nogen der har nogen tænker eller oplevelser lignende.

Svar
Hej pige på 19 år,
Sejt, at du skriver ind til os og deler dine tanker med os! Det skal du have ros for. Det kan være svært at åbne sig op, men det har du gjort så fint.
Jeg kan godt forstå, at du har mange tanker oppe i hovedet og havde brug for at dele dem med nogen. Jeg fornemmer også, at tankerne gør dig ked af det.
Sådan som jeg forstår på dit brev, er det som om du længes efter at prøve noget nyt. At der sker noget i dit liv. Ofte kan man godt blive træt af den samme rutine hver dag, især hvis man har haft den samme rutine i alt for lang tid. Og så er det helt normalt, at man føler, at alting er det samme, og at man står stille i sit liv. Du kan jo tænke over, hvad du godt kunne tænke dig at lave udover at tage til fitness og arbejde. Du kan eventuelt tænke over, om du har nogle fritidsinteresser, f.eks. fodbold, håndbold, gymnastik, sang. Så kan du prøve at undersøge, om der er noget i nærheden af dig, som du kan tilmelde dig til. På denne måde sker der også noget nyt i din hverdag, og du vil måske også kunne få skabt nye bekendtskaber.
Jeg kan også forstå på dig, at du bliver frustreret, når din lærer siger ting til dig, som ikke passer helt med, hvordan du selv ser på tingene. Tanken om at komme ind på drømmeuddannelsen fylder rigtig meget hos mange unge, og det er helt normalt. Og jeg kan fornemme på dig, at det også er derfor det bekymrer dig, når du får middel med pil nedad, for du frygter, om du så kan komme ind på din drømmeuddannelse. Du kan eventuelt spørge dine lærere, hvad du kan gøre bedre til næste gang, så du kan få middel med pil opad. Jeg synes, at det er rigtig flot, at du går op i din skolegang og har interesse i at lære! Det er fedt, at du kæmper.
Hvis du har mere på hjertet, er du altid velkommen til at ringe ind til os i hverdagene mellem 17.00 - 20.00 på tlf. nr.: 44 45 20 90. Du kan også chatte online med os i samme tidsrum - og det er 100% anonymt!
Med venlig hilsen,
Sameera