11/01/2022
Har det svært derhjemme
Det startede i sommerferien….. og det begyndte en dag hvor min far var vred jeg var kommet til at tale lidt grimt så han kom bare direkte hen til mig og sparkede og tog rigtig hårdt fat i min arm og slog mig og slæbte mig rundt over det hele…. han niver også….. han begyndte at overvåge mig os styrer mig og manipulere….. altså han nej jeg kan ikke fortælle om det…..eller jo….. han har slået mig meget da jeg også var lille….. mine forældre skælder mig hele tiden ud og taler ned til mig. De siger jeg er latterlig , dum, tåbelig, latterlig at høre på, tåbelig at høre på , at jeg ikke kan finde ud af noget, at jeg ødelægger alt og bare taler ned til mig…. De styrer mig og truer altid med at tage min telefon hvis jeg fx siger jeg vil væk eller siger en ting som de ikke synes er okay , fx det med ikke og ville bo der. De overvåger og tjekker min telefon igennem og de bestemmer om jeg må gå udenfor eller fx gå en tur… de bestemmer nærmest hvem jeg må mødes med …. og så er det sådan at mine forældre de hele tiden er voldsomme med deres adfær sådan råber og skriger, sparker på dørene og smækker med dem som om de skal til at sparke døren op…. de siger hele tiden det hele er min skyld og engang hele vejen hjem i bilen sagde min far hvor meget jeg havde ødelagt det hele , skabt mig og at jeg ikke skulle tude…. Fordi han simpelthen var så voldsom, tog fat i mig meget og råbte og bar fortalte mig hvor dum jeg havde været, hvis jeg ikke havde gjordt det og det ville det hele have været meget bedre. Jeg føler mig hele tiden dum og slet ikke god nok… og jeg føler mig dum…. Jeg føler jeg er en kæmpe fiasko og at jeg også bare burde dø. Jeg gør aldrig noget rigtigt. Uanset hvad jeg gør er det forkert…. Jeg selvskader tit osv….. og det bare altså jeg er den dummeste pige i verden. Min far har også sagt at jeg ikke kan andet end at sige bla bla bla, og sige alt muligt pjat….. min mor siger jeg fortjener at blive sparket og taget fat i, og slået…. De taler hele tiden til mig for at jeg skal få dårlig samvittighed, hvis jeg ikke gør det og det ville det være bedre, jeg er ikke som alle andre børn for jeg ødelægger jo alt siger de og alle andre børn gør aldrig det jeg gør, jeg er jo forkert ikke? Det er jeg helt klart siger de….. de vil altid bestemme alt og jeg må ingenting….. de styrer mig altid ….. de vil vide alt og de ja jeg ved ikke om jeg gør det klart hvor voldsomme de er og hvor onde de er men det her gør mig rigtig rigtig ked af det. De fortæller alt er perfekt derhjemme men det er de ikke for er onde ved mig…. De fortæller mig altid at alt er min skyld , jeg må aldrig sige hvordan jeg har det med dem , så mister jeg telefonen og så skælder de ud, det altid min skyld, hvis jeg fortæller nogen har kaldt mig bitch så det også min skyld. Hvis jeg er uvenner med en som har mobbet mig er det min skyld, hvis jeg er blevet kaldt luder , kan jeg bare lade vær at være sammen med dem. Man har slet ikke ret til at sige sin mening for man for altid at vide det er forkert og at det ikke er rigtigt, intet jeg siger er rigtigt- det er forkert men alle andres meninger og alle andres følelser og hvad der sker er rigtigt! - hvorfor er der nogen der siger det er psykisk vold og nogen der siger det ikke er ? Hvis jeg har skrevet til nogen fra BørneTelefonen siger de at det er og nogen siger det ikke er ! Uanset er det her ikke fair

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver til BrydTavsheden og fortæller, hvordan du har det derhjemme.
Det lyder ikke rart, og for mig lyder det både som om, at du udsættes for fysisk og psykisk vold - og det skal man ikke udsættes for og slet ikke derhjemme.
Det er flot du skriver og fortæller os om det, det er både flot og modigt fordi det ofte kan være meget svært at tale om.
Jeg vil foreslå dig, at ringe og få en snak med os på Bryd Tavsheden, og så kan vi sammen se på, hvad du kan gøre.
Du kan ringe til os på 44 45 20 91 mellem kl. 9 og 15.
Har du mod på det?
Pas på dig selv, du har fortjent det.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden