17/01/2022
Flashback til voldelige oplevelser
Hej. Jeg er en pige på 15 der næsten lige er stoppet på efterskole, på en måde savner jeg det helt vildt og på en måde ikke. Følte mig rigtig godt tilpas på min efterskole, udover at der var en dreng der Hele tiden ville have min opmærksomhed. Han spurgte om vi skulle være kærester og jeg tænkte ikke så langt så jeg sagde ja. Efter jeg sagde ja så blev han meget voldig og begyndte at tage meget fat i mig. Min mor havde spurgt mig hvad jeg havde lavet, fordi jeg havde ret mange blå mærker på mine arme og lår. Jeg sagde bare at jeg havde lavet noget gymnastik og var faldet lidt. Føler hver gang en person tager fat i mig f.eks en hånd på skulderen, at jeg får flashbacks. Hvad skal jeg gøre omkring mine flashbacks?

Svar
Kære pige på 15 år
Først og fremmest, mange tak for dit brev.
Det lyder ikke til at have været et rart forhold, du har været i med en dreng fra din efterskole. Jeg kan godt forstå hvis det kan virke voldsomt når en anden tager fat i dig, i dag, fordi det tager dig tilbage til de ubehagelige oplevelser. Selvom man ikke kan vide det med sikkerhed, så kan det være, at en del af dine flashbacks handler om, at du er bange for at det sker igen. Det skal man have bearbejdet, så man ikke går og bærer rundt på den frygt.
Du skriver at du har skjult skaderne for din mor, og fortalt hende at du i stedet er kommet til skade til noget gymnastik.
Kunne du overveje at snakke med din mor om det, og fortælle hvad der skete? Og hvordan du har det nu? Det er altid en god ide at få snakket med nogen, så du ikke skal gå alene med det. Det kan således være at du og din mor i fællesskab kan få snakket med en læge om det, som kan hjælpe dig videre.
Du er også meget velkommen til at skrive til os på vores chat, så kan vi hjælpe dig med, hvem du kan snakke med. Vi har åbent mandag-fredag i tidsrummet 17-20.
Pas rigtig god på dig selv!
Mange hilsner Katrine - Bryd Tavsheden