06/02/2022
Far slår os hvad skal vi gøre
hej .... jeg græder og er rigtig ked af det. Min far skubber mig nogengange ned i sengen og tager begge sine hænder rundt om min hals.... og klemmer så hårdt han kan så jeg ikke kan trække vejret.... han skubber mig også nogengange op af væggen..... han gør det også ved min papmor som jeg elsker rigtig højt .... hver gang han gør det så skubber jeg ham for han skal ikke røre min papmor....så kommer han og giver mig lussinger.... mig og lillesøster og papmor flytter væk snart.... det sagde far vi godt måtte.... han kaldte papmor for grim men hun er den smukkeste mor i hele verden.... og den sødeste mor i verden- jeg kalder papmor for mor for har kendt hende i 2 år...min papmor betyder rigtig meget for mig..... og hun er verdens bedste og sødeste.....og hun er der altid for mig..... hun siger altid jeg kan snakke med hende om alt og at jeg kan fortælle hende alt.... hun putter mig altid når jeg skal sove og vækker mig på en helt speciel måde.... hun kalder mig skat,.... søde.... smukke... min engel og kælenavne ....som trunte eller lille pus osv. og lillesøster er hun også rigtig sød ved....men papmor hun kan altid mærke når jeg er urolig eller ked af det så hun nussser mig altid på ryggen osv og bare snakker med mig osv og hun kysser mig også nogengange,.... næsten hver evigt eneste dag og jeg elsker papmor meget .... hun og jeg griner altid.... går ture..... shopper..... hun ved meget om mig..... hun er den som ligesom ja sød...... vi er bare så tætte........ snakker også med hende om hendes private ting i hendes liv ..jeg kan ligesom bare mærke hun har været her for mig.... lyder mærkeligt men.... jaer i starten kunne jeg slet ikke lide hende.... men jeg elsker hende rigtig rigtig højt og det har jeg gjordt i laaang tid.... også for to år siden....papmor sover altid inde ved os.... fordi vi alle er bange.... far slår og tæver os.... hvad skal vi gøre?

Svar
Hej kære du
Tusind tak for dit brev! Hvor er det godt, at du skriver til os, for det lyder til, at du, din lillesøster og din papmor er i en meget vanskelig situation, og at i har brug for hjælp.
Du beskriver, hvordan din far er fysisk voldelig mod jer. F.eks. skubber han dig, tager fat om din hals og klemmer og slår dig. Det er rigtig alvorligt, og det skal stoppes hurtigst muligt. Du beskriver også, at du har et rigtig godt og stærkt forhold til din papmor, som kender til volden og også selv er udsat for den.
Det er rigtig godt og dejligt, at du har et godt forhold til din papmor, og at hun ved hvad der foregår. Jeg tænker på, om der mon er andre voksne omkring dig der ved, hvad der foregår hjemme hos dig? Måske din mor eller en god lærer i skolen?
Jeg spørger, fordi det er de voksne omkring dig, der skal hjælpe dig og din lillesøster med at komme ud af volden! Det er nemlig ikke jeres skyld, og det er heller ikke jeres ansvar.
Hilsner
Bryd Tavsheden